11.8.2012

לוגו, פרק ב'

פרק א' - כאן

הלוגו הוא סמל גראפי המבדל את העסק ממתחריו. הוא היוצר את הרושם הראשון שנחרט בזיכרונו של הלקוח הפוטנציאלי ועל כן משמעותו חשובה מאוד בעיצוב תדמית עיסקית.
בדרך כלל, מעביר הלוגו מסר רגשי מורכב יותר מצורתו. זהו סמל המכיל הרבה אסוציאציות החודרות עמוק אל מעבר להכרתנו היום יומית.
לוגו המעוצב נכון משדר את ערכי החברה לקהל היעד בצורה ברורה ויוצר הזדהות ותחושת בטחון הנחוצה ליצירת אווירת קנייה ורכישת אמון הצרכנים.
אייקון הנחרט בזיכרון הלקוחות הפוטנציאליים מטה את הכף לטובת המוצר או החברה במקרה של התלבטות. באופן מודע ושלא במודע אנו קונים את מה שמוכר לנו. ככל שישאיר הלוגו רושם עז יותר, כך יקנו יותר מהמוצר אותו אתם רוצים למכור.
חברות רבות ממתגות את עצמן בעזרת חיות. מאז ומתמיד מילאו החיות תפקיד חשוב בדמיונו של האדם וגם במיתולוגיות.
 בעולם הפיננסים, למשל, שור הוא סימן לשוק עולה ולמומנטום חיובי, בעוד שוק דובי מציין בורסה בירידה.
ההתחברות לבעל חיים כל כך קלה וידידותית, עד כדי כך שחברות מסחריות רבות אימצו את ה"פטנט" של מיתוג באמצעות בעלי חיים.
האסוציאציות שיש לאנשים בנוגע לבעל החיים עוזרות בהחלטה האם לקנות את המוצר, או להעדיף אחר על פניו. מיתוג באמצעות בעלי חיים מתברר לרוב כתהליך שיווקי יעיל.
בעולם הצריכה, קיימות לא מעט דוגמאות של מיתוג מוצרים באמצעות חיות. 
להלן כמה דוגמאות.

חברת קלין בחרה בברבור המסמל טוהר, אגדות ילדים ונאיביות.
לקוסט ממותג באמצעות התנין הידוע, דאב ביונה המסמלת אופטימיות, טוהר ושלום.
הפרה של עלית, הפומה של חברת פומה ועוד המונים.

למרות החיבור האסוציאטיבי לבעל החיים וקיצור הדרך שהוא עושה בתהליך הטמעת המותג, יש גם חסרונות.
 אחד מהם קשור לעובדה שסביב בעל חיים מסוים נוצרה הילה והיא לא תמיד חיובית. בנוסף, לעיתים מדובר בבעל חיים "שחוק" שכבר השתמשו בו בעבר.







עיצוב לוגו מקצועי
מומלץ  לתת למקצוענים לעשות את העבודה (בליווי שלכם כמובן).
לחברות עיצוב גרפי יש ניסיון רב בהמחשת מסר רצוי באמצעות לוגו, ומומלץ לבצע את התהליך בעזרת מקצוען.

דגשים ביצירת הלוגו
הנה כמה דגשים כלליים (רלוונטי בעיקר למי שבוחר לעצב לבד את הלוגו שלו).

הקפידו על עיצוב פשוט
 לוגו שאפשר לזכור, נעים לעין ולא דורש מאמץ לעיבוד.


מעט צבעים 
מומלץ מקסימום שלושה צבעים, למרות שיש מקרים שבהם נכון להשתמש ביותר מזה.
שימוש בצבעי הלוגו באתר.


דוגמאות של חברות אחרות
השתמשו בהן לקבלת השראה ורעיונות, אל תעתיקו את העיצוב.




הלוגו נראה טוב גם בגדלים אחרים 
יש לבדוק כי הלוגו נראה טוב בגדלים שונים. לוגו יופיע באתר, בכרטיס בקור, בנייר מכתבים וכד'  ובכל מקום יהיה בגודל אחר.

רציונאל מאחורי הלוגו 
 זה נשמע טריוויאלי אבל זה ממש לא. אין היגיון בלעשות לוגו יפה בלי שישדר מסר המתאים לארגון.
שימו לב לגל של לוגו Ledox, אלמנט הגל חוזר בכל תמונות האתר. הקשר לתאורה ולגלי אור ברור ביותר.



צבעים
בחירת הצבעים בעיצוב הלוגו היא בעלת חשיבות עליונה.
מבחינה עיצובית, הצבע שותף מרכזי ביצירת המסר שמועבר לקהל היעד. לדוגמא: לוגו צהוב על רקע לבן עלול להיבלע.
מבחינה טכנית, ריבוי צבעים מקשה על שמירת אחידות במדיות השונות. כאשר הלקוח מזהה את הלוגו בגוונים אחרים כל פעם, מוחמצת תחושת הביטחון והיציבות שאנו מעוניינים להקנות.
מבחינה כלכלית, עיצוב לוגו המכיל צבעים רבים מייקרת את ההדפסה.
השחור, למשל בלוגו של Ledox,  הינו צבע דומיננטי מאוד בתחום עיצוב אתרים באינטרנט. השחור מסמל עוצמה וכוח ומפגין גם יוקרה ואקסקלוסיביות.
פונטים
לסגנון הפונט משמעות מרובה בקביעת תדמית בית-העסק.
הפונט יוצר אווירה ומשרה תחושה וחשוב לדייק בבחירתו כחלק מהתכנון השיווקי. את סגנון הפונט, רצוי לבחור כבר בשלבי העיצוב הראשונים על-מנת שיהיה אפשרי לשמר אחידות בתמליל.
סוג הפונט בלוגו משפיע על תדמית החברה גם כן. פונט המתאים לערכים שהחברה מעוניינת לשדר מחזק את המסר, התדמית והאסטרטגיה השיווקית.
לדוגמא: לוגו עם פונט מסולסל כגון "גוטמן" ישדר אווירה של אופי עתיק, מיסטי ואף דתי. במקרה של חברה המעוניינת ליצור אווירה שכזו פונט כדוגמתו ישרת את מטרותיה.



לא כל מה שעובד טוב בחו"ל עובד גם בארץ. הפונטים העבריים אינם נראים טוב כאשר נכתבים במאונך לעומת אותיות אנגליות ולטיניות.


טעימה  מלוגואים של חברות תכשיטים/חרוזים וציוד לחריזה

כמה דרפטים של אותו לוגו





הנה רעיון ללוגו










למרות שלא מומלץ לייצר לוגו לבד, יש ברשת מספיק קישורים לתוכנות ליצירת לוגואים חינמיים ותוכנות מתאימות.
רשמו אפילו בעברית "לוגו חינם" ותקבלו.


מקורות:
ynet
graphica
Mitugim
http://www.shulman4u.com/graphic.htm
 Ledox תאורת לדים