24.6.2012

Lighting may be a beaders best friend

הרימו את העיניים לרגע מהעבודה והביטו סביבכם. האם אתם עובדים בתנאי תאורה נאותים?
עוד משחר ההיסטוריה, כשהשמש זרחה האדם צמח, פרח ועשה את כל מה שעליו לעשות. עם שקיעת החמה תפוקתו ירדה ורוב סוגי הפעילות נדחו ליום המחרת. בחלק מן העמים אף היו מתאבלים על השמש עד שהיא זרחה שוב.
התחושה הטובה של האדם חשובה מאוד לפעילות, ליצירה ואף לבריאות. אדם ללא אור מתפקד פחות טוב, הן מההיבט הפסיכולוגי שמקרין פנימה, והן מההיבט הפיזיולוגי. 
לדוגמא: ללא אור, הגוף לא מייצר ויטמין D החשוב לפעילות תקינה של הגוף. זהו מעגל היוצר את הצורך של האדם לחיות וכמובן ליצור באור.

התפקיד החשוב של התאורה מתחלק לשני רבדים, הרובד השימושי והרובד התחושתי. אלו רבדים המשולבים זה בזה. כמובן שאם לא רואים אי אפשר לעבוד, ובמיוחד בתחום של עיצוב, צבע ויצירה. כמות האור ואיכותו חשובים ביותר ברובד השימושי. איכות האור מאפשרת לראות נכון את הצבעים, להבחין בדקויות ולראות את הדברים בצורה מדויקת. ברובד הפסיכולוגי-תחושתי, האדם מרגיש טוב יותר באור ומגיב היטב בסביבות מוארות.

ישנה חשיבות רבה לבחירת תאורה מלאכותית המסייעת להקנות לעצמנו ולסביבתנו את מצב הרוח הרצוי ולא ליצור מועקה.
חשוב לבחור תאורה מתאימה שתהפוך את ביתנו / מקום עבודתנו למקום נעים ומסביר פנים.
תאורה לקויה יכולה להקשות עלינו במידה רבה בעת ביצוע תפקידנו.

http://www.ledox.co.il/


כל דיון בנושא של תאורה צריך להתחיל מהיסוד, שהוא מערכת הראייה האנושית.
מדובר במערכת משוכללת ומורכבת הכוללת רכיבים רבים. העין קולטת מידע חזותי. מתרגמת ומעבירה אותו באמצעות מערכת חיישנים ועצבים למוח שמפענח את המידע וקושר אותו לפרטי מידע והבנה.


היכולת לראות תלויה בגורמים רבים, וביניהם:
- זמן התמקדות המבט על חפץ - קשה להבחין בחפצים הנעים במהירות.
- גודל החפץ - קשה לראות חפצים קטנים מאוד.
- השתקפויות והחזרי אור רבים מדי מקשים על ראיית פריטים ופרטים.
- הניגודיות (קונטרסט) בין הפריט לסביבתו המיידית והרקע). ניגודיות חלשה מדי מקשה על הבחנה בפריט בתוך הרקע שלו.
בעין ישנן מערכות מיקוד וסינון לקרינה הנכנסת. מערכות אלו שונות מאדם לאדם, וכושר הסינון נחלש עם הגיל וכן בהשפעת תנאי סביבה לא נאותים לראייה. ככל שמתבגרים, יש צורך בתאורה חזקה יותר בכדי לפצות על התדרדרות כושר הראיה.

לצורך הראייה ואפילו חלקית, נדרשת תאורה. עוצמת התאורה הרצויה נקבעת בהתאם לסוג הפעולה שאותה אנחנו מעוניינים לבצע. לדוגמה: כאשר נדרש להבחין בפרטים קטנים, יש צורך בעוצמת אור גבוהה; כאשר רק רוצים לחלוף במהירות באזור מסוים - תספיק תאורת התמצאות בלבד.

כאשר עוצמת ההארה לא מספיקה אנו מאמצים מאוד את העיניים ומתעייפים במהירות. תאורה חזקה מדי או מסנוורת פוגעת במערכת הראייה ובאיכות הראייה. לתאורה טובה - טבעית או חשמלית - תפקיד חשוב בשמירה על בריאותו של האדם ושלומו.


לגוון האור יש תפקיד חשוב מכיוון שהוא משפיע על התמונה שאנו רואים.
כולנו מכירים מקורות תאורה בגוונים שונים. תאורת פלואורוסנט היא קרה יחסית ובעלת גוון ירקרק כחלחל.
תאורה כזו מקנה תחושה של חיוורון. לעומת זאת, גוון האור של נורת ליבון או הלוגן הוא חם יותר, המדגיש את הגוונים האמיתיים.

תאורה נכונה היא תאורה מאוזנת ובעלת גוון ניטרלי, שמותאמת לסוג העבודה ומציגה את הדברים בצורה הטובה ביותר. העובדים בענף הגרפיקה לדפוס יבחרו תאורה חמה בגוון של 6500 מעלות קלווין (סולם קלווין משמש למדידת גוון האור).

מעבר לעיוות של צבעים, תאורה לא נכונה עלולה לגרום לנזקים נוספים. הפגיעה יכולה להתקיים בשני מישורים: נפשי ופיזי . מההיבט הנפשי, יכולה להיווצר תחושה לא נוחה, מועקה, חוסר רצון לעבוד, לחץ, ודיכאון.
ידוע שבארצות סקנדינביה, שכיחות מחלות הנפש הקשורות לדיכאון היא מן הגבוהות בעולם. זאת מאחר שהחילוף הנורמלי של יום ולילה משתבש. גם במקומות אחרים בעולם עלול להיווצר שיבוש שכזה בעקבות תאורה לקויה.
תופעות אלו עלולות להתרחש גם במקומות שאין בהם חלון או שהתאורה שבהם חזקה מידי או חלשה מידי באופן קיצוני . חוסר אור או תאורה שאינה נכונה משפיעה גם על היצירתיות, אם התאורה אינה מספיקה או שאינה מכוונת נכון, היא פוגעת באיכות העבודה והיכולת להבחין בפרטים נפגעת.

במישור הפיזי, תאורה לא נכונה יכולה לגרום לפגיעה בעין, כאבי צוואר וגב ולכאבי ראש הנגרמים ממאמץ יתר של העין. חשוב מדי פעם להסיט את המבט ממקור העבודה (מסך, משטח חריזה וכד')  ולמקד את העין על אובייקט אחר.
מומלץ לקחת 5 דקות של הפסקה מידי שעה.

כאשר אנו מביטים זמן ממושך מדי במסך למשל, העין מתעייפת מאחר והיא מתמקדת על מרחק קבוע וכמעט ואינה נעה. הדבר משול לישיבה ממושכת בתנוחה קבועה, דבר המביא לכאבי שרירים ו"הירדמות" איברים. חשוב מאוד שהתאורה בסביבת העבודה תהיה כזו שכאשר מסיטים את המבט מן העבודה, העין לא תקבל מכת אור ולא יהיה סנוור ישיר לעין.

האור הנכון והבריא ביותר לנו, הוא אור יום. בזכות הטכנולוגיה ניתן כיום לבחור בגופי תאורה שמפיקים אור ברמות דיוק גבוהות. נורות פלואורסנט מודרניות מכילות הרכבי גז שונים המאפשרים לקבל צבע שונה של אור ולהגיע לרמת תאימות גבוהה למטרותינו. כך ניתן להגיע לאור המתקרב בתכונותיו לאור יום.
כשעובדים שעות ארוכות, מומלץ ליצור תחושה של המשכיות התאורה, כך שכאשר האור בחוץ הולך ודועך, יש למקם את גוף התאורה קרוב לחלון כדי ליצור תחושה שהאור מגיע מאותו מקום בכל עת.

תאורה חמה כמו Day Light או נורת ליבון תדגיש את הצבעים החמים ואילו תאורת פלואורסנט תדגיש את הקרים.
כשרוצים ליצור סביבת עבודה טכנית, מומלץ להשתמש בתאורה פלואורסנטית. צבעים ירוקים וכחולים של תאורה מייצרים אווירה נמרצת ותורמים לרצון לעבוד. צבעים חמים יוצרים אווירה ביתית רגועה ומדכאים את הרצון לעבוד. שימוש נכון בתאורה יוצר סביבת עבודה פרודוקטיבית יותר.

בעולם קיימים עשרות סוגים של נורות ומאות סוגים של גופי תאורה שונים. כמעט בלתי אפשרי להתייחס לכל את אחד מהסוגים בנפרד, אולם בואו ננסה לעשות קצת סדר.

סוגי נורות
ניתן לחלק את סוגי הנורות ל-3 סוגים עיקריים:

א. נורות ליבון – אלו הן הנורות הנמצאות כיום בכל בית בישראל. מדובר בנורות הבזבזניות ביותר הקיימות, שכן נצילות האנרגיה שלהן נמוכה מאוד ועל כן, הם צורכות את החשמל הרב ביותר. בנוסף, משך הפעילות שלהן קצר יחסית – כ-1,000 שעות בלבד.


ב. נורות הלוגן – נורות אלו הן השדרוג של נורות הליבון: הן בזבזניות פחות (אם כי לא הרבה מנורות הליבון) ומשך הפעילות שלהן ארוך יותר משל נורות הליבון – כ-2,00 שעות. נורות אלו משמשות לרוב בדימרים.




ג. נורות פלורסנט – הנורות הנפוצות ביותר אחרי נורות הליבון. הן מצטיינות בצריכת חשמל נמוכה (עד פי שש מנורת הליבון) ובנצילות אורית גבוהה מאוד. בנוסף, הן יכולות לפעול גם עד כ-15,000 שעות.





גופי תאורה
בשוק קיימות היום גופי תאורה מסוגים שונים – החל מנורות מזכוכית וחרסינה וכלה בגופי תאורה שקועים, לדים וכיוצא בזה. כל מנורה שונה וכאשר באים לבחור אחת לרכישה, קיים מגוון עצום של פרמטרים שעשויים להשפיע על הבחירה.
כך למשל, האם לרכוש מנורת זכוכית או חרסינה כאשר ילדים בבית? אולי לרכוש נברשת ולתלות אותה על התקרה? והיכן למקם את הלדים, או את הנורות השקועות?
לכל מנורה גוף תאורה שונה ובשוק קיימים סוגים רבים של גופי תאורה, המעוצבים בסגנונות שונים ובצורות שונות. מעבר לעיצוב החיצוני,
חשוב לבדוק גם את התאורה עצמה: מה חוזק המנורה, האם היא מסנוורת, האם ניתן לכוון את גוף התאורה למקומות שונים ועוד. 

מונחים מעולם התאורה

נורה – גוף המשמש ליצירת מקור האור המלאכותי
וואט – יחידת מידה של הספק חשמלי
וולט - יחידת מידה של מתח חשמלי
לומן - כמות האור -שטף האור אשר פולטת הנורה לכל כיוון בשנייה אחת.
קנדלה – עוצמת האור המגיעה מגוף התאורה
דימר – מערכת המאפשרת לשלוט בעוצמת האור של המנורה
לוקס - יחידה המשמשת למדידת כמות שטף האור האופטימאלית ביחס ל-1 מטר.
טמפרטורת צבע – נמדדת במעלות קלווין (K) ומעידה על גוון האור שהנורה מפיצה.לבן חם,לבן קר, לבן אור יום וכדומה.
יעילות אנרגטית – מסמלת את החיסכון בחשמל של כל נורה ונורה. מדורגת לפי A (החסכונית ביותר) ל-G (הבזבזנית ביותר)
תאורה ירוקה – תאורה המתייחסת לשמירה על כדור הארץ ונושאים ירוקים אחרים של חיסכון באנרגיה
ספקטרום מלא - הכוונה היא לשילוב של עוצמת האור למגוון צבעי הקשת, כולל ה-uv.
תאורה כזו אמורה לייצר צבע מדויק.

לד - דיודה פולטת אור (LED - Light-emitting diode) הינה התקן מוליך למחצה אשר פולט אור לאקוהרנטי בספקטרום צר. ספקטרום האור נקבע בהתאם לתרכובת המוליך למחצה. 
צריכת חשמל שלהן קטנה פי 10 , עוצמת אור גבוהה פי 10 ותוחלת חיים ארוכה פי 40 ,אורך חיים של לד עד 100,000 שעות עבודה דהיינו 11.4 שנות עבודה רצופות.
אין בתוכו גז או חוט להט לכן הוא לא רגיש לזעזועים ומספר של כיבוי והדלקה.
הלד לא פולט חום ויש לו ניצולת אורית מדהימה הגורמת ללד לייצר אור ולא חום. הלד אינו פולט קרינה U.V ולכן לא מסוכן ויכול לעמוד בתנאים קשים מאוד.
צריכת חשמל של נורות לדים קטנה מאוד: לד של Wמייצר 1000lux במטר רק כדי לסדר את האוזן נורת דיקרוייקה W50 מייצרת 3000lux במטר. מתח נמוךV 12 או V 24:לכן הוא בטיחותי אפילו בתוך מים חשופים.
אפשר לשלוט ב-16.7 מיליון גוונים ע"י שילוב לדים בשלושת צבעי היסוד (אדום,כחול,ירוק). קצב דעיכת האור הוא הדרגתי ולכן לא מרגישים בירידת העוצמה. מבחר גדול של עדשות ואביזרים הגורמים ללד להתאים כמעט לכל אפליקציה.


http://www.ledox.co.il/

תאורה היא החברה הטובה ביותר של החורזים, בעיקר מעל גיל מסויים.


חריזה במשך שעות, בעיקר עם seed beads מאמץ את העיניים ביותר ולכן תאורה מתאימה חשובה ביותר.
בחירת תאורה נכונה לחריזה חשובה ביותר, הן ע"מ לראות  את צבעם האמיתי של  החרוזים והן למניעת מאמץ יתר של העיניים, גב, כתפיים וצוואר. עלינו לראות מספיק כדי לעבוד בפרטי פרטים.
עלינו לראות את צבעם האמיתי של החומרים איתם אנו עובדים. חשוב לראות כיצד תראה העבודה המוגמרת בתאורה טבעית או בתאורה הקרובה לסביבה בה תסתובבו עם התכשיט.


תאורה טבעית היא התאורה הטובה ביותר כך שאם יש לכם מקום מתאים, הציבו את עמדת החריזה שלכם ליד חלון.
אם לא (או בשעות החשיכה) מומלץ להשתמש בספק תאורה הנותן ספקטרום מלא.
בנוסף, כדאי להשתמש במנורות מגדילות (עם זכוכית מגדלת)

מנורת שולחן היא הדרך הטובה ביותר, תאורה המנתבת את האור למטה, אל משטח העבודה שלך.


תחרזו קטע, קחו את העבודה לסביבה תחת פלורסנט, הלוגן וכד' ואם אפשר-מומלץ באור יום.
זה יראה טיפה שונה תחת כל סוג תאורה, אבל לפחות תבדקו שהתוצאה נראית לכם.


שורה תחתונה : אל תהססו להוציא כסף על תאורה טובה בספקטרום מלא ואיכות טובה.


מקורות
Ledox, תאורת לדים, זמן דיגיטליויקפדיה, אורות , seed bead smarthttp://beadwork.about.com
Bead and button, bead-jewelry-partner 

2 תגובות:

  1. באמת נושא חשוב, שלא תמיד מקפידים בו!!! תודה על ההארות, תרתי משמע!

    השבמחק
  2. סוזי כל פעם את מאירה את נושא החרוזים מזווית אחרת.

    אין ספק שנושא התאורה הוא חשוב ביותר.

    ואני מעדיפה את שעות הבוקר, בתאורה הטבעית, גם כשיש יותר חשק ואנרגיה לחרוז.

    השבמחק