26.9.2012

Parsley, sage, rosemary, and thyme




?Are you going to Scarborough Fair  


Parsley, sage, rosemary, and thyme 

Remember me to one who lives there 
She once was a true love of mine


האם תלך ליריד סקרבורו,
פטרוזיליה, מרווה, רוזמרין וקורנית;
תזכיר אותי לזו הגרה שם,
פעם הייתה היא אהובתי האמיתית.





בנערותי הייתי מתה על השירים של סיימון וגרנפיקל.
אחד השירים האהובים עלי ביותר היה Scarborough Fair, יריד סקרבורו.
יריד סקרובורו הינה גם בלדה אנגלית מסורתית הבלדה מספרת על בחור צעיר המזמין את המאזין ליצירה לספר לאהובתו לשעבר שאם היא תבצע שורה של מטלות בלתי אפשריות הם ישובו להיות יחד. בין המטלות המוטלות עליה - לתפור חולצה בלי תפרים או למצוא שדה חקלאי בין הים לבין חוף הים.
לעתים היצירה מבוצעת בצורת דואט (דו-שיח בין הבחור לבחורה) שאז כל אחד מבני הזוג מטיל על בן זוגו מטלות בלתי אפשריות.
בלדה יפה זו היתה ההשראה שלי בפוסט זה.

עשבי תיבול הוא שם כולל לכל אותם צמחים אשר ניתן להשתמש בהם לתיבול 'כמו שהם' - ללא ייבוש, טחינה, בישול או עיבוד אחר כלשהו.
עשבי תיבול משמשים בסלטים, מרקים, מגוון תבשילים ואפילו בכריכים.
במטבח הישראלי משמשים עשבי תיבול שמקורם במטבחי העדות השונות, בין השאר שמיר מהמטבח האשכנזי, כוסברה ונענע מהמטבח המזרחי, ובזיליקום ואורגנו שאומצו מהמטבח האיטלקי.  פטרוזיליה משמשת במתכונים של מטבחי רוב העדות.
רוב עשבי התבלין קלים לגידול, ואינם שיחים המצריכים גינה לשם גידולם.
עשבי תיבול נפוצים ברפואה העממית, שם מיוחסים להם סגולות של ריפוי מחלות.

גידול עשבי תיבול וירקות הוא אמנות עתיקה שרובנו לא חווינו. הדבר מחבר אותנו לאדמה, עם שינויי העונות, ולתהליך המרתק של צמיחה והתחדשות. מלבד הסיפוק הגדול והיצירתיות, נהנים החקלאים החובבים מהטעם הנפלא של פירות, ירקות ועשבים היישר מהקטיף, בשיא ערכם התזונתי.

לרבות תיבול המזון, שימשו עשבי התיבול משחר ההיסטוריה בסיס לכל הטיפול הרפואי, עד שפותחו התרופות הסינתטיות במאה ה-19. מאוחר יותר הפכו עשבי התיבול ליותר ויותר פופולריים בשל יכולתם להגביר ולשפר את טעמ של המזון אותו אנו אוכלים. לאחרונה אנחנו חוזרים להכרה שעשבי התיבול מועילים ביותר לבריאותנו; הם מהווים מקור עשיר למגוון רכיבים צמחיים אקטיביים (פיטוכימיקלים), למשל פנולים, קרוטנואידים ויטמין C ועוד. רבים מהפיטוכימיקלים הללו פועלים כנוגדי-חמצון.


אורגנו
אורגנו ביוונית פירושו "שמחת ההר". היוונית הקדמונים השתמשו באורגנו להכנת רטיות לטיפול בפצעים ובשרירים כואבים. הרפואה הסינית המסורתית משתמשת באורגנו להקלה על חום, הקאות, שלשול צהבת וגרד בעור. באירופה האורגנו משמש לשיפור העיכול ולהקלה על שיעול.
לאורגנו יש פעילות אנטימיקרוביאלית הודות לתכולת התימול (thymol) שבו. התימול הוא פנול המשמש כקוטל חיידקים. התימול מסייע בשחרור ליחה המצטברת במערכת הנשימה והוא משמש כתרופה נגד שיעול.
אוֹרֶגָנוֹ (שם מדעי:Origanum vulgare), או בשמו העברי אֲזוֹבִית פְּשוּטָה הוא שיח רב-שנתי ממשפחת השפתניים.


בזיליקום / ריחן
באיטליה הבזיליקום היה נחשב לסמל לאהבה. ענף של בזיליקום בשיערו של אדם סימל את כוונותיו להינשא לאהובת ליבו. אם האישה בחרה לקבל את המחזר, הייתה מניחה כלי עם בזיליקום במרפסת ביתה.
המילה בזיליקום (basil באנגלית) נגזרת מהמילה מלך ביוונית, ויתכן כי היא מצביעה על כך שהמרפאים הקדומים שמרו לצמח הארומטי הזה כבוד גדול.
מאז המאה השישית, משתמשים בבזיליקום כדי לשפר את זרימת הדם והעיכול.
באופן חיצוני משתמשים בבזיליקום כדי להרגיע עיניים אדומות ולהקל על גרד בעור. הבזיליקום, המכיל חומרים אנטי-בקטריאליים, גם שימש לטיפול בריח רע מהפה, להגנה מפני עששת וכמשחת שיניים, וכן לטיפול בכאבי ראש וגזים.

הבזיליקום משמש מקור עשיר לנוגדי חמצון. הוא מכיל פיטוכימיקלים הנחשבים לנוגדי סרטן. מחקר שנערך ב-1996 מצא כי הבזיליקום מסייע בבקרת רמות הסוכר בדם אצל סוכרתיים (NIDDM).

רֵיחָן או בזיליקום (שם מדעי: Ocimum basilicum) הוא צמח תבלין ממשפחת השפתניים(Labiatae).
בעברית נקרא הבזיליקום "רֵיחָן" על שום הריחניות הייחודית לו, בדומה לשמו בערבית - ريحان(רַיְחַאן).












טרגון
טרגון מכיל את פיטוכמיקילים ממשפחת הפלבנואידים ולימונן. הפלבנואידים פועלים כנוגדי חמצון, והלימונן תורם להפחתת הסיכון לסוגי סרטן מסוימים. מחקר בעכברים סוכרתיים מצא כי הטרגון הפחית סימפטומים של סוכרת כמו צמא והשתנה מוגברים, אך לא הייתה לו השפעה על בקרת רמות הסוכר בדם. חוקר הצמחים האמריקני ג'ים דיוק מדווח כי הטרגון מכיל שישה רכיבים הידועים כמורידי לחץ דם.
לענה דרקונית (שם מדעי: Artemisia dracunculus) הוא מין צמח עשבוני רב-שנתי, המשמש כעשב תיבול במטבחים שונים בעולם. כעשב תיבול הוא מוכר בעברית ובאנגלית בשם טָרָגוֹן (Tarragon) ובצרפתית וספרדית בשם אֶסְטְרָגוֹן (Estragon).
הצמח גדל באופן טבעי בחצי הכדור הצפוני, כולל אירופה, חלקים מאסיה (בהם הודו), אמריקה הצפונית ואף מקסיקו.



לואיזה
לואיזה (שם מדעי: Aloysia) היא סוג ממשפחת הורבניים הכולל 35 מינים שונים. המוכר ביותר הוא לואיזה לימונית.

רוב המינים מוכרים כשיחים עם פרחים קטנים וצפופים, הזקוקים לכמות מים וחום רבה. המינים מוכרים כעשבי תיבול. בישראל ובעולם הערבי השימוש העיקרי הוא בחליטת עלי הצמח, לרוב כתוסף לנענע.
באירופה משתמשים בה ליצור שונה של תרכיזים, סורבים, גלידות ואף לרטבים אשר מוגשים עם מנות בשר.
השיח מוכר ברפואה העממית והאלטרנטיבית כצמח מרפא לטיפול בהפרעות במערכת העיכול ונגד כאבי גרון.
 מחקרים שנערכו לאחרונה מצאו כי הלואיזה מכילה כמות גבוהה של נוגדי חמצון.



מרווה
מרווה (שם מדעי: Salvia) היא אחד מסוגי הצמחים במשפחת השפתניים ובו כ-700 מינים, מהם כ-24 מינים מיוצגים בצמחיית ארץ ישראל. המרווה היא אחד מצמחי המרפא וצמחי התבלין העתיקים והנפוצים ביותר בארץ ישראל ובאזורי צמחייה ים תיכוניים.
המרווה היא אחד הצמחים בעלי ההיסטוריה הארוכה ביותר של שימוש כצמח רפואי. נהגו להשתמש במרווה כדי לטפל בהזעת יתר וכדי להפסיק ייצור חלב אם. בהתבסס על ההשפעות המייבשות הללו משתמשים במרווה גם כדי לטפל בהזעת לילה הקשורה בגיל המעבר. כמו כן השתמשו במרווה יחד עם רוזמרין וטימין לשימור מזון.
שמן המרווה מכיל מרכיבים נוגדי חמצון. מחקרים שנעשו לאחרונה הוכיחו כי למרווה פעילות נוגדת חמצון גבוהה ביותר. בנוסף, יתכן שהפיטוכימיקלים במרווה - מונוטרפנואידים (camphor) פועלים כנוגדי סרטן. כמו כן יש להם סגולות אנטיספטיות והם קוטלים מגוון של חיידקים. ה-tannins הנמצאים במרווה פועלים כחומרים מכווצים (עוצרי דימום) והם גם מגרים זרימת דם מקומית.


נענע
נַעְנַע ( שם מדעי: Mentha) הוא סוג במשפחת השפתניים, הכולל 30 מינים שונים, מתוכם ארבעה הגדלים בר בישראל.
הנענע היא צמח רב-שנתי הפורח בחודשים יוני-אוקטובר. ישנם מינים עם עלים חלקים ואחרים שעליהם מכוסים שערות. הצמח מתרבה גם באמצעות רבייה וגטטיבית, על ידי שלוחות על-קרקעיות ותת-קרקעיות.
על העלים נמצאות בלוטות המכילות שמן ריחני, המכיל את החומר מנתול, המשמש ברפואה (בעיקר ברפואת השיניים), בארומתרפיה וכתבלין למזון - בעיקר בתעשיית התה והמשקאות.  במטבח הבריטי משמשת המנתה גם לתיבול תבשילי בשר כבש וכקרם מילוי לשוקולד.
מולקולת המנתול, פועלת על קצות תאים רגישים לטמפרטורה ומגבירה את רגישותם לקור.
אכילת מנתה או נענע בפה סגור לא תגרום תחושת "רעננות" אבל הקירור הקל שגורמת שאיפת אוויר לאחר שהמנתול יפעל על קצות העצבים יגרום תחושת קור חזקה.
הנענע מסווגת כמסייעת בהקלה על עוויתות מעיים ובסיוע לתפקוד תקין של מערכת העיכול. בנענע השתמשו כעזרה כללית למערכת העיכול ולטיפול בהפרעות בעיכול. שמן הנענע הוא בעל השפעה מקומית מרגיעה, ומגרה הפרשות מיצי מרה ועיכול. כמו כן יש לו סגולות אנטיבקטריאליות. ההשפעה המרגיעה של שמן הנענע ניתנת לניצול גם בשימוש חיצוני כמשכך כאבים וכגורם המשפר זרימת הדם לאזור הפגוע.






פטרוזיליה
פֶּטְרוֹזִילְיָה (שם מדעי: Petroselinum crispum) היא עשב תיבול ממשפחת הסוככיים.
מוצאו מדרום אירופה. מקור שמו מיוונית ופירושו: PETROS - אבן, SELINON - סלרי, זאת אומרת סלרי ההרים.
צמח זה הוא דו-שנתי.
ביוון העתיקה סימן צמח זה מוות והוא פוזר מעל קברים. הרומאים התחילו להשתמש בו בבישול.
לצמח זה ישנן סגולות רפואיות והוא יכול להפחית או להוריד את הדברים הבאים: הפרעות בעיכול, לחץ דם גבוה, ריח רע מהפה, גזים, הפרעות בתפקוד בלוטת הערמונית ומחלות כליות, עוזרת לטיפול בדרכי השתן ובאבנים בכליות.
הפטרוזיליה עשירה בוויטמין A ו-C ובברזל. בפטרוזיליה נמצא גם נוגד החימצון רוטין.
ברומא וביוון העתיקה, נהגו ללעוס פטרוזיליה בסוף כל ארוחה על מנת לרענן את ריח הפה.
לנשים בהריון מומלץ להמנע מכמויות גבוהות של פטרוזיליה לאור העובדה שהיא מכילה רכיבים הפועלים כמגרים את הרחם.





רוזמרין
רוזמרין רפואי (שם מדעי: Rosmarinus Officinalis) הוא שיח רב-שנתי ירוק-עד בעל פרחים תכולים.
גבעוליו מוציאים ענפים עמוסים בעלים מחטניים, ששוליהם מקופלים לאחור וצבעם ירוק כהה בצדם העליון ואפור בצדם התחתון. מרבים את הצמח מחלוקת שורשיהם של צמחים מפותחים, מייחורים הנלקחים מצמיחה חדשה ומושרשים או מזרעים. 
על פי הסברה שם הצמח מקורו במילים הלטיניות Ros (טל) ו- Marinus (ים) זאת בשל פרחיו התכולים המזכירים את הים או בשל העובדה שלעתים קרובות הוא גדל ליד הים. אגדה נוצרית מספרת שבעת בריחתה התרעננה מרים אם ישו בצמח ופרחיו הלבנים הפכו למחרת לתכולים ומכאן שמו ורד (Rose) מרים (Mary).
הצמח נפוץ ביותר כצמח נוי בישראל, בין השאר בשל עמידותו הגבוהה ליובש ולזיהום אוויר.
ענפים של רוזמרין נחשבו קמע לאהבה, סמל לזיכרון ואמצעי למניעת מגפות. סטודנטים יוונים שילבו ענפי רוזמרין בשיערם כדי לשפר את יכולתם ללמוד. בסין העתיקה השתמשו ברוזמרין לטיפול בכאבי ראש וכן לטיפול בליקויים בתפקוד מערכת העצבים.
אמבטיות רוזמרין שמשו להעלאת לחץ הדם ויוחסו להן השפעות מעוררות. רוזמרין שימש גם לשמירה על הזיכרון, וכטיפול באסטמה ובאלרגיות. כמו כן השתמשו בו לטיפול בנשירת שיער ולשימור מזון. תה רוזמרין משמש להגברת הזעה, כחומר מחזק וחוסם, למשל דימום בפצע.
הוועדה הגרמנית לצמחי מרפא מאשרת את השימוש ברוזמרין כטיפול תומך במחלות ראומטיות והפרעות בסירקולציה, וכן לשימוש במצב של כאבי בטן, ואינה מציינת תופעות לוואי מסויימות. בכל מקרה, לא מומלץ להשתמש ברוזמרין בתקופת ההריון.






ואם בא לכם לגדל עשבי תבול בגינה - כאן


Tell her to make me a cambric shirt
(On the side of a hill in the deep forest green)
Parsley, sage, rosemary, and thyme
(Tracing a sparrow on snow-crested ground)
Without no seams nor needlework
(Blankets and bedclothes the child of the mountain)
Then she'll be a true love of mine
(Sleeps unaware of the clarion call)



Tell her to find me an acre of land
(On the side of a hill, a sprinkling of leaves)
Parsley, sage, rosemary, and thyme
(Washes the ground with so many tears)
Between the salt water and the sea strand
(A soldier cleans and polishes a gun)
Then she'll be a true love of mine



Tell her to reap it in a sickle of leather
(War bellows, blazing in scarlet battalions)
Parsley, sage, rosemary, and thyme
(Generals order their soldiers to kill)
And to gather it all in a bunch of heather
(And to fight for a cause they've long ago forgotten)
Then she'll be a true love of mine



Are you going to Scarborough Fair?
Parsley, sage, rosemary, and thyme
Remember me to one who lives there
She once was a true love of mine



גמר חתימה טובה!

מקורות
ויקפדיה
עשבי תיבול
sglyrics.myrmid

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה