3.9.2012

הפסים של הזברה שחורים על רקע לבן, או לבנים על רקע שחור?

ממייל שקיבלתי מ"בא במייל"  , הנה ביטויים אלטנרטיביים למושגים/ביטויים לעוסים וידועים.


ממטרה- השקיה לטווח ארוך

לשם פיזור המים ביעילות משתמשת הממטרה בלחץ המים המוזרמים אליה שימוש כפול,
האחד הוא כדי להתיז את המים למרחק והשני הוא אפקט של תירגום הלחץ לתנועה סיבובית‏‏. 
קיימים סוגים שונים של ממטרות אולם המבנה הזה הוא מכנה משותף השייך לרובן.

באנגלית וגרמנית   Sprinkler בצרפתית arroseur


יראת שמים - פחד גבהים

פחד גבהים (אקרופוביה) הוא אחד מסוגי הפוביה הנפוצים.
הלוקה בו עלול לחוות התקף חרדה בעת שישהה במקום גבוה. במקרים קיצוניים הפחד יכול להגביל מאוד את מהלך החיים התקין.
הלוקים בפוביה זו חשים אי-נוחות שיכולה להתפתח אפילו לבחילות וסחרחורות כאשר הם נמצאים בגובה רב מעל פני הקרקע. כתוצאה מכך, הם ינסו להימנע מגישה למקומות גבוהים.
במקרים מסוימים, החולים חשים פחד אפילו כאשר הם נמצאים מטרים בודדים מעל האדמה.
אין קשר בין פחד גבהים לבין פחד מטיסות, כנראה משום שטיסות אינן נותנות תחושה חזותית של גובה, הדרושה ליצירת פחד הגבהים.

יראת שמים היא מצווה ביהדות המחייבת הרגשת יראה רוחנית של האדם כלפי אלוהים.
מצווה זו ייחודית בשני מובנים; ראשית היא מצווה המוטלת על הנפש ואיננה מעשית, שנית היא אינה מושגת באופן מושלם אף-פעם, ועל האדם להשתפר בה באופן יום-יומי.
מקור המצווה הוא בפסוק "אֶת ה' אֱלֹהֶיךָ תִּירָא" (ספר דברים, פרק י', כ'). מקור מקראי נוסף, המבטא את מרכזיותה של יראת ה' בעבודת ה', הוא הפסוק:"וְעַתָּה יִשְׂרָאֵל מָה ה' אֱלֹהֶיךָ שֹׁאֵל מֵעִמָּךְ כִּי אִם לְיִרְאָה אֶת ה' אֱלֹהֶיךָ לָלֶכֶת בְּכָל דְּרָכָיו וּלְאַהֲבָה אֹתוֹ וְלַעֲבֹד אֶת ה' אֱלֹהֶיךָ בְּכָל לְבָבְךָ וּבְכָל נַפְשֶׁךָ."(ספר דברים, פרק י', י"ב).



שעון מעורר - קום קום חשמלי

שעונים מעוררים התקיימו כבר בימי יוון העתיקה. נאמר שלאפלטון היה שעון-מים בעל מנגנון מפיק קולות ששימש לו כשעון מעורר. גם בכתבים מימי רומי תיארו אישים שעונים מעוררים מורכבים שנמצאו ברשותם.
בסין תוכנן שעון המקיש את הזמן במועד נבחר (Striking Clock) על ידי נזיר בודהיסטי בראשית המאה השמינית לספירה.
דגמים ראשונים של שעונים מעוררים הניתנים לכיוונון התקיימו באירופה כבר במאה ה-15.
הראשון להוציא פטנט על שעון מעורר מתכוונן היה הממציא הצרפתי אנטואן רדייה (Antoine Redier), ב-1847.
מקור המילה קומקום הוא מלשון חז"ל, מלטינית cucuma, מיוונית koukkoumion.
הקומקום הקלאסי הוא מיכל מתכת אותו ממלאים במים ושופתים על אש, קומקומים אלה עשויים להיות מצוידים במשרוקית אדים, אשר "שורקת" כאשר המים הגיעו לנקודת הרתיחה. לפני המצאת הקומקום החשמלי, קומקומי מתכת היו הדרך הנפוצה ביותר להרתחת מים.
הקומקום החשמלי בנוי מפלסטיק עמיד או מתכת, ובתוכו גוף חימום המחובר לחשמל. הקומקום מכיל טרמוסטט כך שברגע שהמים מגיעים לנקודת הרתיחה, גוף החימום כבה.
במקומות מסוימים בעולם משמעות המילה "קומקום" היא סיר מתכת המשמש להרתחה או בישול.
במשמעות הזו, הקומקום הוא כנראה כלי הבישול המתכתי העתיק ביותר.


כינים - השקץ שלפני השערה

כינים (שם מדעי: Phthiraptera), סדרה של חרקים בעלי גלגול חסר המונה כ-400 מינים.
הכינים הן טפילים חיצוניים המתקיימים ממציצת דם של יונקים ועופות. אין להן כנפיים וגופן שטוח.
לחלק מהמינים אין עיניים או שהן מנוונות.
גפי הפה מורכבות משלושה דוקרנים: העליון משמש למציצה והתיכון להפרשת רוק. החדק נוצר מהשפה העליונה שעליה שיניים קטנות האוחזות בפונדקאי בעת המציצה.
הכינה מותאמת לסוג פונדקאי מסוים, ונדיר למדי שזן אחד של כינה יהיה טפיל לכמה מיני יונקים.
לעתים מותאמות הכינים גם לאזור מסוים בגופו של הפונדקאי, כגון: ראש או ערווה.
ביצי הכינים מודבקות לשיער הפונדקאים. השלב הצעיר של הכינה, זה הבוקע מהביצה, נקרא נימפה, הוא דומה לבוגרים, מלבד שינויים גופניים קטנים כמו אברי מין לא מפותחים.

באנגלית  louse /  Lice בצרפתית poux בגרמנית Läuse

שקץ הוא לשון תועבה ומיאוס 

חמור - זברה שירדה מהפסים

חמור הוא שם כולל למינים בסוג סוס כערוד, הפרא והקיאנג. חמור הבית בוית מן הערוד.
החמור הוא בעל חיים שמוצאו ממשפחת הסוסיים. הוא אכן בעל דמיון לסוס, אך בכל זאת שונה ממנו חיצונית.
ראשו גדול יותר, אוזניו ארוכות יותר ("אוזני חמור"), יש לו רעמת שיער דלילה יותר מאשר לסוס, ויש לו קול שונה ממנו - בעוד הסוס צוהל, החמור נוער.
נקבתו של החמור היא האָ‏‏‏תון, שהריונה אורך כשנה. צאצא החמור נקרא עיר. כאשר מזדווג החמור עם סוסה נולד יצור הכלאיים פרד, שהוא בעל חיים עקר שאינו מסוגל להמליט צאצאים. אורך חיי החמור הוא בין עשרים לחמישים שנה.

זברה היא שם כולל לשלושה מינים של פרסתנים השייכים לשני תת-סוגים בסוג סוס.
הזברה היא פרסתן ממשפחת הסוסיים, אשר שוכנת בסוואנות של אפריקה וחיה בעדר. המאפיין העיקרי בצורתה של הזברה הם הפסים אשר מכסים את גופה, בדרך כלל בגוון שחור או חום-אדמדם על רקע לבן. דגם הפספוס הוא ייחודי לכל פרט ופרט במינים השונים. ישנם הבדלים במיני הזברות במבנה ובצורת הפסים.  
ישנן כמה תאוריות המנסות להסביר את הימצאות הפסים אצל הזברה.
אחת מהן, כפי שהוזכר, היא שלכל זברה ישנו דגם פסים ייחודי שמאפשר לסייחים לאתר את האם במקרה הצורך.
השנייה מסבירה זאת בכך שזבוב הצה צה מתקשה לעקוץ עיצובים מפוספסים, ומשום כך נבררו הזברות והיו לחיות מפוספסות. לתאוריה זו יש תמיכה בניסויי מעבדה, אך לא תימוכין בתצפיות שדה.
השלישית מסבירה זאת בטענה שהפסים משמשים את הזברות להסוואה בעת התנפלות של טורף עליהם. לפי התאוריה בעת המרדף הפסים מקשים עליו להבדיל בין זברה אחת לשנייה.
התשובה לשאלה האם פסיה של הזברה הם שחורים על גבי הרקע הלבן או להפך אומתה כפסים בהירים על רקע כהה.הפספוס התפתח, לפי תאוריות עדכניות, כתוצאה ממוטציה גנטית שהובילה לחסר בפיגמנטים בחלק מהתאים. עיקר העדויות התומכות בתאוריה זו מצויות במין רביעי שנכחד במאה ה-19 שלו היו פנים מפוספסות וגב כהה, כמו גם העובדה שמדובר במין שמוצאו באפריקה, מקום בו חיה בהירה הייתה נכחדת במהירות. השוני במספר הפסים במינים השונים נובע, לפי השערות, משלבים שונים בהתפתחות העובר בהם בא לידי ביטוי הפספוס.


 מסוכסך עם כולם - הרב הראשי

רב ראשי הוא תואר מקובל בחלק מהמדינות בהן יש מיעוט יהודי , עבור הרב שממלא את התפקיד העליון בהיררכיה הרבנית של מדינה מסוימת. הרב הראשי יכול להיות,  הסמכות הרבנית הדתית הגבוהה ביותר באותה מדינה והוא הנציג הבכיר ביותר של המיעוט הדתי היהודי במגעיו עם הסמכות החילונית של המדינה המארחת את המיעוט. בחלק ממדינות אירופה, בתקופות שונות בהיסטוריה שלהן, ממלא התפקיד של רב ראשי התמנה מתוקף תפקידו לבית המחוקקים של המדינה. במדינות בהן יש הכרה של המדינה בזרמים היהודים השונים, תיתכן תופעה של מספר רבנים ראשיים, אחד לכל זרם, אך רב ראשי של זרם לא זוכה לסמכויות ולמעמד הנלווה של רב ראשי של המדינה.
בישראל נושאים את התואר "רב ראשי", עוד מתקופת המנדט הבריטי, ראשי הרבנות הראשית (הרב הראשי הספרדי מכונה גם הראשון לציון).


קלמר - "בית הלורדים"
קלמר הוא כלי להחזקת כלי כתיבה, המשמש בעיקר תלמידים.
אם חשבתם שהמילה מקורה בעברית - אז טעיתם.
מקור המילה הוא מן המילה היוונית καλαμαριον ‏(kalamarion), שפירושה כלי לעטים או קסת דיו.
בלשון חז"ל השתמשו במילה "קלמרין".

באנגלית  pencil case בצרפתית trousse בגרמנית Federmäppchen

בית  הלורדים -    (באנגלית: House of Lords) הוא הבית העליון של הפרלמנט הבריטי. 
בית זה מכונה בקיצור: "הלורדים" (באנגלית: "the Lords"). בית זה, יחד עם בית הנבחרים (ה-"House of Commons") ועם בית המלוכה הבריטי, מהווים את הרשות המחוקקת של הממלכה המאוחדת.

גננת - המסביר לצרחן

גן הילדים הראשון הוקם בבאד בלנקנבורג שבגרמניה על ידי המחנך הגרמני פרידריך וילהלם אוגוסט פרובל ב-1837. 
הוא טען שילדים דומים לצמחים בכך שיש לטפח את שניהם. לדעתו עיקרו של טיפוח הילדים צריך להעשות באמצעות משחקים ומלאכת - יד. בנוסף, פרבל השתמש בגן הילדים גם כמרכז להדרכת הורים‏.


"המשביר 365 החזקות בע"מ" (לשעבר המשביר החדש לצרכן בע"מ), או בקיצור הנפוץ, "המשביר לצרכן", היא רשת בתי כלבו המספקת מגוון מוצרים רחב לבית ולמשפחה ונחשבת לגדולה בישראל בתחומה.
במשך שנים רבות נקראה הרשת "המשביר לצרכן" והייתה שייכת לאגודות הקואופ.
המשביר לצרכן הוקם בשנת 1944 על ידי המשביר המרכזי (אשר הייתה שייכת להסתדרות), כזרוע קמעונאות לצורך מכירה ישירות לצרכנים‏ .
 עד שנות ה-90 היו לרשת למעלה מ-40 סניפים בכל רחבי הארץ.

מיקסר - התנועה לסחרור העיסה

פמיניזם  (מהמילה הלטינית Femina, שפירושה אישה או נקבה) היא תפישת עולם שעל פיה יש להיאבק בדיכוי נשים ובאפליה כנגדן בחברה, ראשיתה באירופה במאה ה-19.
"התנועה לשחרור האישה" שהוקמה בארצות הברית בשנת 1963 הצליחה להביא לשינויים מרחיקי לכת במעמד האישה בחברה. התנועה הצליחה לחוקק חוקים רבים לשיפור מעמד האישה, אך עיקר הצלחתה הוא בשינוי התודעה כלפי האישה והנשיות.
מאבקי הנשים למען זכויותיהן התרכזו בעיקר במערב אירופה, ולאחר מכן גם בארצות הברית, במהלך למעלה ממאה וחמישים שנה לפני שהוקמה התנועה לשחרור האישה. בשנת 2971, שלוש שנים לאחר המהפכה הצרפתית (1789) ופרסום "הצהרת זכויות האדם", פרסמה מרי וולסטונקראפט (Mary Wallstonecraft) את ספרה "בעד זכויות הנשים" (A Vindication of the Rights of Women). בשנת 1848 פרסמה תנועת הנשים בארצות הברית מניפסט ובו דרישה למתן זכויות לאישה הנשואה. בשנת 1903 קם גוף של נשים שקראו לעצמן סופרז'יסטיות, (Suffragists) מלשון סופרז', כלומר קול הצבעה. גוף זה פעל למען שיווין זכויות וזכות בחירה. רק בשנת 1920 נחקק בארצות הברית חוק זכות הבחירה לנשים, וזאת לאחר מאבק של למעלה משבעים שנה.

תגובה 1:

  1. סוזי-כל הכבוד !פוסט מקורי,משעשע ומענין. אהבתי את הפרשנות השונה לביטויים מוכרים כ"כ.

    השבמחק