31.8.2012

Happily ever after - מכשפות ופיות

פרק א' - כאן

פיה
פיה (fairy, faery) היא יצור בדיוני מהמיתולוגיה האירופית.
מוצאה של הפיה הוא בפולקלור ובסיפורי עם עתיקים, אך ניתן למצוא אזכורים שלה גם באגדות, ספרות מודרנית, סרטים, קומיקס ומשחקי תפקידים.  לפי האגדות, לפיה יש כוח קסם רב.

מקור השם פיה איננו ברור לחלוטין והדעה הרווחת היא שמקורה של הפיה הוא בסיפור המיתולוגי של אחיות הגורל.
מוירות (יוונית: Μοῖραι, מילולית: "חלק" או "מנה", בהקשר של מנת הגורל) היו שלוש אחיות שייצגו את הגורל במיתולוגיה היוונית. המקבילות להן במיתולוגיה הרומית היו הפרסאות והנורניות במיתולוגיה הנורדית.  
שמן של אחיות הגורל בלטינית היה "פאטה" (ביחיד:"פאטום") שמשמעותה היא דבריו של אלוהים או גורלות.
ככל שהנצרות התפתחה, הכנסייה הקתולית החלה לנקוט במגמה של דחיקת הסמלים הפאגאניים והמיתולוגיים.
הנצרות התייחסה לאחיות הגורל כאל יצורים קטנים ומזיקים הדומים לשדים.
בנוסף, שונה שמן של האחיות והן נקראו פיי (Fai). מאותה תקופה עושים שימוש במילה Fairy כאשר מתייחסים לארץ המוצא של יצורים קסומים מסוג זה.
במשך השנים השתבש שמם של יצורי הפיי, וכיום הם ידועים רק בשם פיות.


































מכשפה
בחלק גדול מן האגדות מתוארות מכשפות כנשים זקנות לובשות שחורים, כשלראשן מצנפת מחודדת ובעלות מטאטא שעליו הן רוכבות. חלק מהמכשפות מתוארות כבעלות שיניים מרקיבות, שיער שחור מתולתל, אף עקום ולעתים קרובות מוארך, ופנים מקומטות. המכשפה מתוארת לרוב כקניבלית או כזקנה בודדה. מקום מגוריהן של המכשפות מתואר כבקתה עזובה ביער או בטירה אפלה. תיאור המכשפה בצורה כזאת נפוץ במיוחד במעשיותו באגדות ממקור מזרח אירופי, וגם בחלק מהמקורות המרכז-אירופיים כגון סיפורי האחים גרים.

לעומת זאת, קיים תיאור נגדי של מכשפה כאשה צעירה (או בעלת יכולת קסם לקיים נעורים נצחיים), יפהפייה ובעלת קסם ומשיכה מינית שגברים אינם מסוגלים לעמוד בפניה. שתי דמויות מפורסמות של מכשפות מסוג זה הן קירקה בה נפגש אודיסאוס במהלך נדודיו ומורגן לה פיי, אחותו של המלך ארתור שעמה קיים יחסים של גילוי עריות ומאוחר יותר הפכה (בחלק מהסיפורים) לאויבתו בנפש.

בתרבות המודרנית מכשפות מופיעות לא אחת בספרים, סרטי קולנוע וסדרות טלוויזיה שונות בתפקידים שונים.
לעתים המכשפות אף הפכו לגיבורות - כך בסדרות טלוויזיה כגון מכושפות, בה המכשפות נלחמות כנגד הרוע, או סברינה המכשפה הצעירה, בה המכשפות מנסות להשתלב בחברה האנושית ה"רגילה".
סדרת הארי פוטר מציגה עולם רווי מכשפים וקוסמים, חלקם מנצלים הכשפים לטוב ואחרים לרע.




































אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה