6.7.2016

תחביבים והפחתת מתחים

כולנו מחפשים דרכים להפחתת מתחים בחיי היום יום שלנו.
אנשים רבים מצאו כי תחביבים עוזרים להפחתת לחצים (שלא לדבר על הפגת שעמום).
התחביבים שתבחר בהם עשויים להסיח את דעתך מלחצי היום-יום והשיגרה, תוכל לשכוח לזמן מה על הפרויקט שהיית צריך להגיש ועדיין לא הגשת או הריב עם החבר הכי טוב שלך...

בפוסט כאן מעלה הכותבת 6 תחביבים שעשויים לעזור לך. והנה הם בקצרה.


סריגה וקרושה

בסקר שנערך בשנת 2013  בקרב  3500 איש, נבחרה הסריגה כתחביב הפופולרי ביותר להפחתת לחצים. לפי המחקר, נמצא כי יש התאמה משמעותית בין תדירות סריגה גבוהה לתפקוד קוגניטיבי יעיל. ככל שהנשים סרגו יותר, היכולת הקוגניטיבית שלהן הייתה טובה יותר.
לא לחינם יש ארגונים וגילדות רבות העוסקות בתחום זה.

StitchLinks.com הוא דוגמה לגוף כזה והוא מוקדש למחקר על יתרונות הסריגה והמסקנה - הפעילות החוזרת של סריגה (ולמעשה כל עבודת מחט) מקטינה את קצב הלב ולחץ הדם, ומפחיתה את כמות הורמון הלחץ קורטיזול.
פעילות של הזזת עיניים מצד לצד (כמו בסריגה למשל) במשך 30 שניות מדי יום עוזרת לשיפור הזכרון ומחקה טכניקה טיפולית בשם Eye Movement Desensitization and Reprocessing.




צביעה

זוכרים כמה אהבנו לצבוע תמונות  בילדותינו?
אז לידיעתכם צביעה הפכה לתחביב פופולרי גם בעולם המבוגרים.
לא הוכח מדעית שצביעה מקלה על לחצים, אבל צביעה,  במיוחד צורות עגולות כמו מנדלות הוכחו כדרך טובה להירגע.

כאן תוכלו ללמוד איך להפוך תמונות מהמחשב לדפי צביעה
כאן, דפי צביעה לילדים

קריאה
אין ספק- קריאה להנאה היא אחת הדרכים להסחת הדעת מלחצי היום-יום.
מחקר שנערך בשנת 2009 באוניברסיטת סאסקס מצא כי קריאה יכולה להפחית מתחים  עד 68 אחוזים.
אותו מחקר גם מלמד כי קריאה פועלת מהר יותר מכל שיטת הרפיה, כמו אזנה למוסיקה למשל.
מומחים ממליצים - יחדו לפחות 30 דקות ביום לקריאה (ולא מדובר על כותרות עיתונים או טוקבקים)

*** מה שאתם קוראים משפיע עליכם יותר ממה שנדמה לכם - קראו כאן

ציור
ציור היא טכניקה שהשתמשו בה רבות ככלי טיפולי עבור חולי חרדות, דכאון ועוד.
ציור משמש גם חולי טראומה כדרך להתאושש מאירוע טראומטי.
הפעולה של הזזת המכחול הלוך ושוב  על הבד  לכשעצמו, מכניסה את העוסק בזה למצב הרפיה ונותנת סיפוק ותחושת הישג.
כל מעשה אמנות מגדיל את תחושת "להרגיש טוב" של המוליך העצבי נוירוטרנסמיטר דופמין.
הדופמין ידוע כגורם המחזק את הריכוז והמיקוד. 

יוגה
מאיו קליניק (מרכז רפואי הפועל במינסוטה שבארצות הברית) קובע  כי יוגה היא
 "תרגול גוף-נפש האולטימטיבי, המשלב תנוחות פיזית, נשלט נשימה ומדיטציה או הרפיה."
בתרגול של יוגה, מושם דגש על טכניקות נשימה והיכולת להאט ולשלוט בנשימה הפיזיולוגית מפחיתה מתחים ומרגיעה את המוח.



ואם אתם לא בדיוק יודעים מה לחץ ומתחים עושים לגוף  שלכם...




עוד דרכים להפגת מתחים - כאן 

מצאו את התחביב המתאים לכם ותנו לו סיכוי.
לאפקטיביות מירבית להפחתת מתחים, עסקו בו פעמיים/שלוש בשבוע ותהנו ממנו.

עוד דרכים להפחת לחצים/מתחים - כאן