25.12.2012

לא קלה היא לא קלה הדרך...

עד גיל 7 גדלתי בבית שאן, מאושרת ושמחה, ממש קרוב לעיריית בית שאן.

 או אז, החליטה אימי שהיא רוצה לגור ליד הוריה, וככה, בלי הודעה מוקדמת, כרעם ביום בהיר נגררתי, יחד עם אחיי, לסביבה רחוקה, זרה ולא מוכרת, אשקלון.

טראומת המעבר חרוטה בי עד היום ומרומי שנותי, משהו בי עדיין מתגעגע וכועס.

מגיל 7, לאורך ילדותי ונערותי גדלתי באותו בית, באותה שכונה - עתיקות, רח' ההסתדרות אשקלון.
דרך אגב, אחד השכנים שלי היה לא אחר מאשר דנינו, מפכ"ל המשטרה.

ילדיי, לעומתי, גדלו אומנם באותה עיר, אך באינספור דירות שכורות ובשכונות אחרות.

פרידה מבית מוכר ומחדר אהוב, ניתוק מסביבה בטוחה ומעבר לדירה ולמקום זר וחדש כרוכים לרוב בשינויים משמעותיים עבור מבוגרים ובוודאי עבור ילדים. אם נדבר במושגים פסיכולוגיים, מעבר הדירה מוגדר כאירוע משברי.

ילדים ככלל לא אוהבים שינויים. שינויים שלנו המבוגרים נראים קטנים, עשויים להיות משמעותיים ומהותיים לילדים.
ילדים המתקשים להסתגל לשינויים יסבלו מתסמיני המשבר יותר מאשר ילדים המבטאים יכולת הסתגלות בשאר תחומי החיים. הקושי יכול לבוא לידי ביטוי כבר עם היוודע דבר המעבר ובמקרים אחרים התסמינים יופיעו רק לאחר המעבר עצמו. לא מומלץ לשתף את הילדים בהחלטה אם עוברים או לא, אבל כדי להקנות להם תחושה של שליטה בתהליך, מומלץ לשתף אותם כאשר נפלה ההחלטה ולהסביר להם למה ומתי עוברים. 
אל תחכו ליום ההובלה/מעבר!
 
כאשר המעבר הוא לארץ אחרת , הקושי גודל בעשרות מונים והיא כוללת גם פרידה מהמשפחה המורחבת, עניין הסתגלות לשפה חדשה, לעיתים לאקלים שונה, תרבות וצורות חיים שונה.

אופן התמודדותם של ההורים עם המעבר משפיע במידה רבה על תגובת הילדים. הורים המדגישים את החיוב שבמעבר ועם זאת אינם מסתירים קשיים ולבטים, מעניקים לילדיהם מודל של מי שבכוחו להתגבר על קשיים ומסייעים להם להסתגל.

לכל ילד יש להתאים את המעבר לפי אופיו וגילו. תינוקות בני חצי שנה יסתגלו למעבר באופן שונה מילדי בית ספר, וילדי בית ספר  יגיבו באופן שונה מנערים בגיל ההתבגרות.
יש כאלה המסתגלים בקלות יחסית למעברים, ואחרים שהמעבר יקשה עליהם.

דרבנו את הילדים לקחת חלק באריזות, ובעיקר בחפצים שלהם.
 כדי להרגיל אותם למעבר המתקרב, מומלץ בכל ערב לארוז קצת, ולאפשר להם לחטט בארגזים כדי לוודא שהחפצים היקרים להם עדיין שם. רצוי לארוז את חפציהם של הילדים ולפרק את ריהוט החדר שלהם אחרונים. 
יש הבדל בין הידיעה אודות המעבר לבין מראו של חדר ריק ועירום.

וכאשר אתם כבר בדירה החדשה - חדר הילדים - בעדיפות ראשונה!


מעבר דירה עם ילדים יכול להישאר בתודעתם כחוויה מיוחדת במינה, או, לחילופין, כחוויה לא נעימה ולעיתים טראומטית. בתכנון נכון ובתשומת לב, ניתן להפוך את המעבר עם הילדים לפסטיבל משפחתי של הכנות, ארגון, שיתוף פעולה בין בני הבית הגדולים והקטנים וכן גם ללמידה משותפת ואוסף של חוויות, שתזכרנה לטובה לשנים ארוכות.קראו עוד, כאן, כאןכאן



מקורות
מעריבתמר זהבי
מאקו o-mama
הרמוניליהבית מסודר

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה