3.9.2012

Happily ever after -עוד מעשיות

פרק א' - כאן
פיות ומכשפות - כאן
אגות אורבניות - כאן
מעשיות האחים גרים - כאן
אלף לילה ולילה - כאן 

הברווזון המכוער
הברווזון המכוער (בדנית "Den grimme ælling") הינה יצירה ספרותית, שנכתבה על ידי הסופר הדני הנס כריסטיאן אנדרסן, ופורסמה לראשונה ב- 11 בנובמבר 1843.
 יש הסוברים, כי הסיפור מבוסס על חייו הקשים של היוצר עצמו - אנדרסן אשר בתחילת דרכו נרדף והושפל עד שהפך לסופר מפורסם.
הברווזון המכוער נהיה לסמל תרבותי לאדם שאינו מתאים לחברה, לאדם שונה משאר האנשים סביבו.
אף על פי שנכתב כסיפור ילדים, מכוונת היצירה גם לקהל המבוגרים תוך אמירה חזקה על החברה האנושית ויחסה לחריגים.
הברווזון המכוער העלה דיונים רבים בקרב הספרות על השונה מאיתנו ומשמש לחינוך ילדים קטנים לקבל את השונה.















חד קרן
חד-קרן הוא יצור אגדתי שחיי באגדות, מהמיתולוגיות של אירופה העתיקה וימי הביניים.
הוא מתואר כיצור דמוי תיש או סוס, בעל קרן אחת על מצחו, הנחשבת לבעלת תכונות קסומות ואציליות. לפי האגדה, החד-קרן נצפה רק בקרבת בתולות, שהן היחידות שיכלו להתקרב אליו.
בין הסיפורים אודות החד-קרן מופיעים סיפורי ציידים שנארגו על גבי שטיחי קיר או סופרו בעל פה.
סיפורים אלו עוסקים בציידים חמדנים, שהיו שולחים בתולות צעירות ליערות על מנת למצוא ולפתות את אותם יצורים במטרה לקחת מהם את הקרן שלהם.
החד-קרן מופיע במיתולוגיות שונות, אך מן המשותף לכל הסיפורים הוא שבכולם החד-קרן מתואר כחיה נאצלת וטהורה.
אחת הסברות היא שהחד-קרן נוסף למיתולוגיה, בייחוד הבריטית והצרפתית, אחרי שאנשים מהעולם הישן (אירופה) ביקרו באפריקה וחזו בפעם הראשונה בקרנפים, כיוון שהחד-קרן מזכיר את האמונות הרווחות במזרח לגבי הסגולות ה"טמונות" בקרנו של הקרנף, בייחוד לצורכי שיפור האון הגברי.
בפילוסופיה החד-קרן (כמו גם הפגסוס) ניתן פעמים רבות כדוגמה לישות שקיימת במחשבה (אנשים חושבים עליה, כותבים עליה ומדברים עליה) אך אינה קיימת במציאות. דוגמה זו ניתנת, בדרך כלל, על-מנת להדגים את הבעיה של משמעותם של משפטי אי-קיום.

















זהבה ושלושת הדובים
"זהבה ושלושת הדובים" (  The Story of the Three Bears או Goldilocks and the Three Bears) הוא סיפור ילדים מפורסם אשר פורסם לראשונה בשנת 1837 באוסף כתביו של המשורר האנגלי רוברט סאותי (Robert Southey), על אף שייתכן והסיפור מבוסס על סיפור עממי ישן יותר.

מאז שהתפרסם לראשונה, הסיפור עבר שני שינויים משמעותיים. בגרסה של סאותי הגיבורה הראשית היא אישה זקנה ובגרסאות המאוחרות יותר של הסיפור הוחלפה האישה הזקנה בנערה זהובת שיער בשם זהבה.
כמו כן, בגרסה של סאותי שלושת הדובים האנתרופומורפיים (דמויי אדם) היו כולם זכרים בעוד שבגרסאות המאוחרת יותר הם הפכו לאב, אם ובן.






2 תגובות: