7.9.2012

אחרי החתונה זה יעבור


עיתונאי שאל את הזוג שבתצלום איך זה שהצליחו להשאר יחד 65 שנה?
תשובתם היתה: נולדו בזמנים שאם משהו היה מתקלקל היו מתקנים אותו, לא זורקים.


בחתונת הזהב שערכנו להורי לפני כשנה, חשבתי לעצמי תוך התבוננות במשפחה המורחבת הגדולה שלי (ככה זה במשפחות מרוקאיות), איך זה שבמשפחה כל כך גדולה רובם עדיין נשואים?
שנה אחר כך אחי התגרש!

בשנים האחרונות התגרשו בבתי הדין בישראל מדי שנה כ-9,500 זוגות יהודים, המהווים כ-25% ממספר הזוגות היהודים הנרשמים בישראל בשנה כנשואים
הגירושין בישראל נמצאו במגמת עלייה רציפה מראשית שנות ה-70, גם בהתחשב בגידול באוכלוסייה.
נוסף לגירושין בבתי הדין, מתגרשים בישראל מדי שנה בממוצע בהליך התרת נישואין 2,380 זוגות שנישאו ב'נישואי תערובת' של בני דתות שונות.
בבית הדין הרבני נפתחים מדי שנה בממוצע כ-10,500 תיקי סידור גט, כ-8,000 תביעות גירושין, כ-7,800 תיקי אישור הסכם גירושין, כ-4,700 תיקי מזונות, כ-1,350 תיקי חלוקת רכוש, כ-1,090 תיקי שלום בית, כ-370 תיקי אישור גט, כ-260 תיקים בעניין מורדת ו-45 תיקים בעניין הסכמי ממון.
בבית המשפט לענייני משפחה נפתחים מדי שנה בממוצע 5,200 תיקי תביעה רכושית כספית, 8,900 תיקי מזונות ומדור, 4,200 תיקי אישור הסכם , כ-400 תיקי יישוב סכסוך וכ-15,700 תיקים בענייני אפוטרופסות וילדים.

מספר שיא מבין הזוגות המתגרשים בשנים האחרונות הוא של צעירים, שמעדיפים לפרק את החבילה במהירות במקום לשקם את היחסים. אין תלות כלכלית, ההורים סובלניים יותר והאושר האישי חשוב מכל.
"זה דור חדש, צעיר ודעתן, אינדיווידואליסטי, שעושה את ההחלטות שלו הרבה יותר מהר וגם לא נבהל משינויים,אנו מטפלים מידי שנה במאות בני זוג שאינם מוצאים עוד רצון משותף לחיות ביחד, המציאות מדברת בעד עצמה", אומרת עו"ד אירית רוזנבלום מנכ"ל ארגון "משפחה חדשה".
"אם בעבר אנשים נקשרו זה לזה ונאלצו להישאר יחד מסיבות כלכליות ופחדים חברתיים", מוסיפה רוזנבלום, "הלחצים האלה התפוגגו עם השנים, והיום צעירים שמגיעים להחלטה שהעסק לא טוב, מעדיפים לחתוך כמה שיותר מהר ולא להסתבך עם רכוש וילדים. הם רואים את הגירושים כחוויה נשכחת, אפיזודה חולפת – אלא אם כן יש ילדים. הם מתחילים די מהר את החיים מחדש, והגירושים הם חוויה פחות טראומטית מפעם. בתל אביב, כמובן, זה נפוץ יותר. יש גני ילדים שאין בהם משפחה אחת קלאסית רגילה".

 נראה כי במאה ה-21 הגירושין הן הפתרון הראשון לבעיות בזוגיות. אותי אישית זה מתמיה מכיוון שגירושין הן עסק כלל וכלל לא פשוט. גירושין הם אירוע דרמטי, שמשפיע על כל אורחות החיים, על הילדים, העיסוקים והעתיד האישי והמקצועי.לא ניתן לפתור אותו על ידי חיפוש בגוגל של מילות מפתח כגון "תביעת גירושין" "הסכם גירושין" "פתיחת תיק גירושין" "עורכי דין לגירושין" או סתם גירושין.
לדעתי האישית גירושים צריכה להיות האופציה האחרונה- אם כלו כל הקצים, אם ניסתם הכל וכלום לא עזר.

ואם כבר החלטתם להתגרש...

עליכם לבחון האם גירושין זו החלופה הממשית המתאימה לכם יותר מהחלופות הממשיות האחרות העומדות לרשותכם.
האם גירושין יובילו אתכם לחיי אושר ועושר, או ידרדרו אתכם לתהומות עמוקים מאלו שחוויתם במהלך הנישואין, ויהפכו את החרטה למוטיב המרכזי בחייכם.
לעולם אל תיזמו גירושין כדי ל"העיר" את בן הזוג, או "ללמדו לקח".
הטיפול הנכון בעיות בנישואין  הוא טיפול זוגי. ניסיון סרק לפתוח בהליכי גירושין עלול להביא אתכם להיות גרושים, שלא בטובתכם!

אין פתרונות פשוטים מהירים וקלים לבעיות מסובכות.
גירושין הם אחד התחומים הרחבים והמורכבים ביותר במשפט הישראלי.

הליך הגירושין הינו הליך ארוך וקשה נפשית והמצב הייחודי בישראל בו זוגות נאלצים לעבור הן בבית דין רבני והן בבית דין לענייני משפחה מסבך אף יותר את המצב. לבית הדין הרבני סמכויות דומות לזה של בית הדין לענייני משפחה בנושאי מזונות ורכוש.  

מקובל לחשוב שבהליך גירושין אתם עוברים לפחות 7 שלבים: הפאניקה, ההכחשה, הצער, הזעם, ההכרה, המשא ומתן והשלום. השלבים הראשונים הם קשים. סביר שאתם נמצאים במצב לא קל, ושרויים במתח רב.
 נסו, ככל שתוכלו, לפעול בתבונה, אך ורק לאור שיקולים רציונאליים.

אל תשתמשו בילדים ככלי ניגוח. אל תהפכו אותם לשופטים, למתווכים או למעבירי מסרים.  

בשל המורכבות הרבה של הליכי הגירושין, ובשל הצורך להיות עקבי בכל ההליכים, רצוי לתכנן את גישות  ועמדות  לאורך כל התהליך מראש, ולהעזר בעורכי דין לגירושין.
הדבר החשוב ביותר בגירושים, ככה נראה,  הוא בחירת עורכי הדין לגירושין שיטפלו בך. ככל שעניינך יותר קשה ומורכב יותר וכולל יותר מרכיבים כלכליים, ראייתיים, פסיכולוגים וכו', כך עולה חשיבותם של עורכי הדין לגירושין שבחרת.
רצוי שעורכי הדין שלך יהיו בעלי התמחות גם בנושאים הספציפיים הרלוונטיים לך.
ככלל, העדיפו משרד עורכי דין  המתמחה בגירושין ( גירושין,ולא דיני משפחה! ), שפועל בשיטות מתקדמות, על פני עורך דין בודד.

דיני משפחה הם הענף המשפטי שבהתאם למיון המקובל בתורת המשפטים כולל מעמד אישי (דת, יוחסין, הורות, נישואין וגירושין) וזכויות וחובות הנובעים מן המעמד המשפחתי.
דיני משפחה בישראל נבדלים מענפי משפט אחרים מבחינת מקורות הדין המהותי, וערכאת השיפוט, הנקבעים בהתאם להשתייכות הדתית של המתדיינים. ישנה גם חקיקה אזרחית טריטוריאלית משלימה, ובתי משפט אזרחיים למשפחה בעלי סמכות שיפוט מקבילה בחלק מענייני המשפחה. לבתי המשפט למשפחה הוענקה אף הסמכות לדון בסכסוכים אזרחיים בין בני משפחה.

גירושין ישפיעו על חייך, גם לאחר שישכח שמו של עורך דין גירושין שטיפל בך.


אמנם גירושים בישראל אינם חוויה נעימה, אולם אם הצלחת ליישם הליך גירושין חכם, אזי גירושין יהוו נקודת המראה שתעצב את המשך חייך. אם ניסיונך להשיג גירושין טובים יכשל, הכישלון ילווה אותך לנצח.

זכרו - אם גירושין הם עולם ומלואו, זוגיות היא מישרה לכל החיים!

על תכשיטי גירושין - כאן

תגובה 1:

  1. לפני כמה שנים הלכתי לחתונה של חבר לעבודה. מיד אחרי החתונה נסעתי לשבועיים. כשחזרתי הודיעו לי חברי לעבודה שהוא מתגרש. היום הם לא חושבים פעמיים הייתי בשוק

    השבמחק