15.9.2012

אם שותים לא נוהגים


נשתה, נשתה לחיים -כאן

אין כל ויכוח שנהיגה תחת השפעת אלכוהול היא מהגורמים לתאונות דרכים.
ארגון הבריאות העולמי מדווח כי מדי שנה נהרגים כ-1.3 מיליון איש כתוצאה מנהיגה תחת השפעת אלכוהול ועוד כ-50-20 מיליון איש נפצעים בדרגות שונות.




למה לא?

· האלכוהול משבש את השיפוט של הנוהג ברכב ומעודד אותו לקחת סיכונים בנהיגה.
· האלכוהול מטשטש את הראייה וגורם לראייה כפולה.
· האלכוהול מצר את שדה הראייה (ראיית מנהרה).
· האלכוהול מאריך בהרבה את זמן התגובה של הנוהג ברכב, ומה שהנהג יכול לעשות מהר כשהוא פיכח - הוא יעשה לאט לאחר ששתה.
· האלכוהול גורם לנהג לנמנם ואף להירדם.
· האלכוהול גורם להגברה מלאכותית של הביטחון העצמי ושל תחושת השליטה על הרכב.




מיהו שיכור? (לפי הגדרת החוק )
א. מי ששותה משקה משכר בעת נהיגה או בעת שהוא ממונה על רכב.
ב. מי שבגופו מצוי סם מסוכן או תוצרי חילוף של סם מסוכן.
ג. מי שבגופו מצוי אלכוהול בריכוז הגבוה מהריכוז שקבע שר התחבורה בהתייעצות עם שר הבריאות ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת.
ד. מי שנתון תחת השפעת משקה משכר או תחת השפעת סם מסוכן ובלבד שבבדיקת מעבדה לא נמצא שריכוז האלכוהול בדמו נמוך מהסף המרבי שנקבע בתקנות לפי פסיקה .

אם שותים-מה עושים?
אם נהג שתה אלכוהול, עליו לתת את המפתחות למי שלא שתה. זהו הפתרון המקובל ביותר לבעיה כיצד לבלות ולחזור הביתה בשלום.
כדאי לקבוע מראש מי יהיה איש המפתח אשר אינו שותה אלכוהול באותו יום והוא האחראי לנהיגה.

המלצות לפני יציאה לבילוי
· יש להחליט לפני הבילוי מי לא שותה - והוא יהיה זה שינהג באותו ערב.
· חובה לשכנע חבר ששתה אלכוהול לא לנהוג . קפה, שטיפת פנים ואפילו מקלחת קרה אינם עוזרים. יש למנוע את הנסיעה או לדחות אותה בשעתיים לפחות, שבהן לא יתקרב הנהג למשקה אלכוהולי.
· אין לנסוע עם נהג ששתה אלכוהול. עדיף לנסוע במונית או באוטובוס. יש לצרף לנסיעה ברכב הציבורי גם את הנהג ששתה, או לדאוג לנהג במכוניתו במקומו.


מה אומר החוק? - כאן

עפ"י חוק יש בידי המשטרה אפשרות לבצע את בדיקת האלכוהול בשני אופנים: אם ע"י בדיקת דם או ע"י בדיקת נשיפה.
בפועל ברובם המכריע של המקרים הבדיקה המבוצעת ע"י משטרה לגילוי אלכוהול היא בדיקת נשיפה, חרף העובדה שבדיקת דם נחשבת אמינה ומדוייקת יותר, וזאת בשל הסרבול הכרוך בבדיקת דם והצורך לבצעה במעבדה ולהיעזר ברופא מומחה, לעומת זמינות וקלות הבדיקה באמצעות המכשיר לבדיקת נשיפה.
בדיקת הנשיפה לגילוי אלכוהול מבוצעת ע"י מכשיר הקרוי DRAGER ALCOTEST 7110 MK III IL הידוע גם בשם "ינשוף".הבדיקה במכשיר הינשוף מבוצעת ע"י כך שהנבדק נושף לתוך המכשיר באמצעות פיה סטרילית עם צינורית המחוברת למכשיר.
השוטר שמפעיל את הינשוף מבצע לנבדק שתי בדיקות נשיפה, כאשר התוצאה הנמוכה המתקבלת מבין שתיהן היא זו בה יואשם הנבדק, במידה שהיא עולה כמובן על הרף המינימלי המותר.("משה רבי-משרד עורכי דין לתעבורה")


ה"ינשוף" הינו מכשיר אלקטרוני המאפשר בדיקה של ריכוז אלכוהול באוויר נשוף.
המכשיר הנמצא בשימוש משטרת ישראל הינו מכשיר מדגם "Drager Alcotest 7110" מתוצרת גרמנית.
המכשיר מפיק פלט ובו ריכוז האלכוהול (ב-µg לליטר) באוויר נשוף של הנבדק.
הפלט קביל בבית משפט ויכול לשמש כדי להרשיע אדם בגין נהיגה בשכרות.

מתחילת השימוש במכשיר קמו רבים - נהגים, עורכי דין ומדענים - הטוענים כי המכשיר אינו מדויק ועלול לזהות חומרים אחרים כאלכוהול ובכך לגרום להרשעה של אדם חף מפשע.
נכון להיום, המכשיר קביל בבית משפט בישראל, וניתן להרשיע על-פיו אנשים בגין נהיגה תחת השפעת אלכוהול.









הלכתי למסיבה - אימא, ודבריך נגנו כל הזמן באזני
אז לא שתיתי - אימא, והרגשתי די מרוצה מחיי.
"אל תשתה - בן" תמיד אמרת לי אימא, "כך תחזור הביתה בשלום",
אז למרות שאחרים הציעו לי, אימא, שתיתי קולה במקום.
אני יודע שאת תמיד צודקת אימא, ולכן נמנעתי מללגום.
עכשיו המסיבה נגמרה, אימא, ואני בטוח שאגיע הביתה בשלום.
אני נכנס למכונית - אימא, ומתחיל לנסוע בזהירות,
וזאת בזכות הדרך שחינכת אותי - אימא, האהבה והאחריות.
אני נוסע לי ככה - אימא, בזהירות, לא במהירות הבזק,
אך המכונית ממול - אימא, לא מבחינה בי ופוגעת בי חזק.
אני שוכב כאן בצד הדרך - אימא, ושומע את דברי השוטר,
הנהג שממול שתה - אימא ואני הוא שצריך לוותר.
אני שרוע כאן גוסס, אימא, הלוואי שתגיעי מהר,
מדוע זה קרה דווקא לי – אימא, ולא לנהג האחר?
יש הרבה דם סביבי - אימא, אני חושב שרובו שלי,
אני שומע את החובש - אימא, אומר שלא נותר לעשות הרבה בשבילי.
רציתי רק להגיד לך - אימא, בחיי לא שתיתי! אני לך נשבע!
אלה היו האחרים – אימא, אלה שהיו במסיבה.
הנהג כנראה גם היה שם - אימא, בדיוק איפה שהייתי אני,
ההבדל הוא שהוא שתה ועודנו חי – אימא, ואני? איפה שהנני.
מדוע אנשים שותים – אימא, זה יכול להרוס את החיים וזה לא תקין,
אני מרגיש כאבים חזקים עכשיו - אימא, חדים ודוקרים כמו סכין.
הנהג שפגע בי - אימא, מסתובב סביבי, מביט ומהסס,
אני חושב שזה לא פייר - אימא, הוא שתה ואני פה גוסס.
אל תדאגי לי - אימא, אמרי זאת לאחי ולאבי ולכל משפחתי,
גם כשאגיע למעלה - אימא, אני יודע שתמיד תהיו פה איתי.
מישהו היה צריך להגיד לו - אימא, שלשתות ולנהוג זה לא כדאי,
אם רק היו אומרים לו זאת – אימא, הייתי עדיין חי.
נשמת אפי מתקצרת - אימא, עכשיו אני מתחיל לפחד.
אל תבכי עלי - אימא, גם ככה קשה להיפרד.
יש לי שאלה אחרונה - אימא, לפני שאעצום את עיני.
אני לא שתיתי ונהגתי יפה - אימא, אז למה איבדתי את חיי????
(אם שותים לא נוהגים/בלדה, יעקבי שמעון)





מקורות:

larechev

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה