3.8.2012

צבעים - צבעי אתר

עולם העיצוב מורכב ממגוון רחב של צורות וצבעים. לכל צבע האפיון שלו וכל צבע מסמל תחושה או אסוציאציה אחרת. תחום עיצוב אתרים באינטרנט עושה שימוש נרחב בהתאמות צבעים לצרכי תכנון מוקפד של רמת עיצוב וחזות האתר.
 תחום בניית אתרי אינטרנט בכלל ותחום קידום אתרים בפרט עושים שימוש רב בבחירת הצבע לצרכי התאמה מיידית בין רצון הגולש לבין מציאת התוכן באתר המוצע.


צבעים נכונים באתר אינטרנט יכולים לעשות פלאים. שילוב חכם של צבעי האתר ישדר מסר ברור יותר ויהפוך את האתר למושך ומזמין יותר.


כשבאים לבחור את הצבע המתאים ביותר לאתר, יש לזכור שצבע הוא מרכיב בעל השפעה פסיכולוגית.
לכן, כשעוסקים בעיצוב האתר, בחירת הצבע צריכה להיעשות בקפידה יתרה, כדי להשיג את השילוב הנכון של צבעים, שישדרו את התחושה המתאימה ביותר לנושא האתר.
בחירת הצבע לאתר אמורה להתמקד מתוך עניין מוקפד באופי האתר, מטרותיו וקהלי היעד העיקריים שלו.
אחת מהאפשרויות הטובות ביותר להתחיל בה היא הלוגו העסקי של האתר. לא רק בבחירת צבעים המופיעים בו, אלא בחשיבה שהצבעים באתר, יגרמו ללוגו לבלוט ויזואלית.
צריך לזכור ולהבין שצבע מסויים יכול לשנות את התחושה הכללית שנותן האתר למבקרים בו והשינוי יכול להיות דרמטי, בהתאם לשילוב עם צבע אחר.
בני אדם נוטים להתחבר לצבע וכאשר הם מביטים בצבע מסויים והחושים שלהם יכולים ליצור חוויה שונה לחלוטין מהמילה "כחול" למשל. ההמחשה הויזואלית של הצבע יכולה אפילו להשתנות בין אדם לאדם.

הצעד החשוב בבחירת הצבע הנכון, היא בחירת ה"צבע השולט" לאתר – הצבע העיקרי באתר, הוא זה שישלוט ויקבע את התחושה הכללית. הצבע מעביר באופן מיידי את הטון הרגשי אותו רוצים להעביר למבקרים באתר והוא אמור לייצג באופן ראוי ביותר את השירות המוצע. הצבע העיקרי הוא ההחלטה החשובה ביותר שעושים בנושא האתר.


מרבית התמונות להדגמה בפוסט זה לקוחות מהאתר של ReutOne Crm.
האתר משרה אווירת מקצועיות, ניקיון, שימוש נכון וטוב בצבעים. אין ספק - הם יודעים את העבודה.


כדי להבין את חשיבות השפעת הצבע השולט על הגולשים באתר, נדבר קצת על פסיכולוגיה, הפסיכולוגיה של הצבעים.

אדום

הצבע האדום הינו צבע חזק ודומיננטי המשדר מצד אחד,  ביטוי אהבה ומצד שני , מצביע על סכנה. שימוש בצבעי האדום במסגרת עיצוב אתרים באינטרנט נועדו בדרך כלל להדגיש אזורים בתוך האתר שבעלי האתר רוצים להבליט.

http://www.reutone.com

הצבע האדום הוא צבע המשדר עוצמה, צבע שתופס תשומת לב. התגובה הטבעית שלנו לצבע מתקשרת לתשוקה, אהבה ותאווה, אש או בצד השלילי: מלחמה, אלימות, דם ואגרסיביות.
על פי בדיקות שבוצעו, הצבע האדום משפיע על לחץ הדם שלנו והנשימה. מהסיבות האלה, נצבעים תמרורי אזהרה בצבע אדום – הם מושכים את העיניים ומאלצים אותנו להתבונן.
שימוש בצבע האדום מתאים ביותר לאתרים אשר עוסקים באהבה ורומנטיקה, אתרים המכוונים לדור הצעיר, יותר מאשר למבוגרים.


צהוב

הצבע הצהוב משדר סוג של שמחה ועליצות, כמו אייקון הסמיילי המפורסם שעושה שימוש בצבע הצהוב.
גווני הצהוב יכולים לצאת מאוד דהויים במסך המחשב ולכן חשוב להקפיד על תכנון נכון של שילוב קוביות צהובות עם צבע מנוגד (שחור או אדום) ליצירת בולטות במהלך עיצוב אתרים באינטרנט. 



צהוב הוא הגוון של השמש העולה, מסמל תקווה, אור ואנרגיה. צפייה בצבע צהוב, מאיצה את מערכת חילוף החומרים בגוף. שימוש בלוגו עם ציור של שמש, מסמל את הרצון להיטיב עם העולם, כמו באתרים המתקשרים לעשייה בעולם השלישי. צהוב גם הוא מושך את העין, אך עדיף להשתמש בו במתינות, היות והוא אחד הצבעים המעייפים את המתבונן, תוצאה של הבהירות הגבוהה שיש בו.

כחול

הכחול, על כל גווניו הינו הצבע הפופולארי ביותר בתחום עיצוב אתרים באינטרנט. כמעט כל אתר עושה בו שימוש מכיוון שהוא משרד תחכום, יצירתיות וטכנולוגיה. הוא מסמל רגשות חיוביים, אך יש להקפיד להשתמש בו בתבונה.



כחול מסמל קרירות, רוחניות, חופש, סבלנות, אמינות, שלום, נאמנות, אך גם עצבות ודכדוך.
הצבע הכחול משרה רגיעה על המח. אנו נוטים לחבר בין בטחון ויציבות וכחול משדר אינטליגנציה ואמון. הוא מרגיע את האנרגיה שלנו ומאפשר לנו ריכוז גבוהה יותר וחשיבה רציונלית.
כחול נחשב כ-"צבע עסקי". "עסקים" משדרים פתרונות יעילים והגיוניים לצרכים. כחול יתאים מאוד לאתרים אשר עוסקים בנושא של מתן פתרונות לבעיות רציונליות ולמוצרים אשר מעניקים תחושה של יציבות בחיי היומיום.



ירוק
 


גווני הירוק משדרים חיבור מיידי אל תחושות כמו: צמיחה, רעננות וחופש. כמו כן, הצבע הירוק נחשב לבצע היצירתיות ונועד להפגין תחכום ויצירה. 

http://www.reutone.com


ירוק הוכח כצבע אשר מביא שלווה ומשרה ריפוי. זו הסיבה שאתרים העוסקים בתחומי הבריאות, נוטים להשתמש בירוק כצבע השולט באתר. 


ורוד

גווני הורוד מסמלים התחדשות ולכן רוב האתרים העוסקים בתחום הריון, לידה ומוצרי תינוקות עושים בו שימוש קבוע. לגווני הורוד סמליות נשית מאוד ויש למצוא את הדרך להשתמש בו באתרים המיועדים לקהל גברי במידת הצורך.



כתום

 הצבע הכתום משדר הערכה, אנרגיה, שובבות, אומץ, חברות, חום.
הכתום הוא הצבע המופיע בחיינו בימי הסתיו ובשקיעה. הוא צבע חי וחם והרבה יותר מתון מהאדום הלוהט. כתום ידוע כמעורר תיאבון. חברות העוסקות בתחום התקשורת, נוהגות לבחור בצבע זה, כדי לשדר נעורים וחיבור לחיים כמו גם שחרור וחופש. 


כסף 

צבע שיכול לשוות לאתר מראה יוקרתי וחדשני. מאוד מתאים לאתרים של מוצרי טכנולוגיה ומחשוב. 


סגול

צבע שנתפס כמלכותי ויוקרתי. בשימוש נכון יכול להשתלב בכל אתר ולעזור בהדגשת פריטים ייחודיים באתר.  


שחור

הצבע השחור הינו צבע דומיננטי מאוד בתחום עיצוב אתרים באינטרנט. השחור מסמל עוצמה וכוח ומפגין גם יוקרה ואקסקלוסיביות. הבעיה עם השחור באינטרנט מתחילה מבחירת הצבעים הנלווים אליו.





אנחנו מכירים את הצבע השחור כצבע של הלילה, הזמן שבו החשכה שוררת על העולם במיסתוריות.
לעיתים הצבע מחבר אותנו לרוע ותחושה של אבלות ומוות, אך דווקא עבור המצרים הקדמונים סימל שחור צבע של חיים ולידה מחדש, כאשר השמש שוקעת כדי להיוולד מחדש בבוקר.
השחור מסמל גם עוצמה ואלגנטיות  שילוב שחור עם צהוב מסמל את ניצחון התקווה וההתחדשות בעולם. 




לבן

הלבן בדומה לכחול הוא אחד הצבעים הבולטים בתחום עיצוב אתרי אינטרנט. הלבן משדר רוגע, שלמות, ניקיון וכמובן אפשר לשלב אותו עם כל צבע אחר.



הלבן מייצג את הטוהר וההיטהרות וגם מסמל רוחניות. הוא מייצג חיים ונישואין בתרבות המערבית, אך גם מייצג אבלות ומוות בתרבות המזרח הרחוק. הצבע הלבן ישלוט באתרים העוסקים בניקיון, טיפוח ואסתטיקה.





טיפים לשילוב חכם של צבעים באתר 
לאחר שפורטו האפקטים הפסיכולוגיים של הצבעים, לפחות החשובים ביניהם, להלן מס' טיפים מכוונים.


"מעט זה הרבה"
האמרה "מעט זה הרבה" נכונה  גם לשימוש בצבעים באתרים.
 קשת הצבעים באתר אמורה להיות מושכת, אך תוך שימוש מאוזן. חשוב לשמור על פשטות.

צבעים מנוגדים
שימוש בצבעים מנוגדים, מסייע לגולשים לקרוא בקלות את תוכן האתר.
אם הכתב קריא יותר, המסר יועבר בקלות. עדיף להשתמש בצבעים מנוגדים מגלגל הצבעים, כך שכל צבע ידגיש את השני. הכלל הזה נכון גם בנושא של שילוב הצבע של הטקסט על צבע הרקע של הדף.
למשל, הוכח כבר שאותיות בצבע שחור, על גבי דפים לבנים, מאפשר קריאה הרבה יותר קלה מאשר אותיות לבנות, על רקע בצבע שחור.

לוגו
רצוי לשלב את צבעי הלוגו והצבעים המאפיינים את החברה/בעלי האתר  כחלק מצבעי האתר הקיים.
הדבר יעזור ליצירת זהות אחידה בין המיתוג הקיים לאתר החדש.

 שימו לב ללוגו של חברת  ReutOne ולצבעים באתר שלהם. הצבעים השולטים הם צבעי הלוגו




רקע והתאמות
פחות משנה מהו הצבע שנבחר לרקע המסך (האתר), הדבר החשוב ביותר הוא לבצע התאמה מושלמת בין צבעי הרקע לבין צבעי הגופנים (סגנונות הכיתוב).
בניית אתרים ללא התאמה זו הינם אתרים שאינם קריאים ולכן חלק גדול מקהל הגולשים אליהם מאבדים את העניין באתר תוך פרק הזמן הקצר ביותר.
יש לשמור על טקסטים קריאים וברורים על גבי כל צבע שרק תבחרו.


התאמה לקהל היעד
בחירת צבע עיקרי לעיצוב האתר נובעת קודם כל מקהל היעד של האתר ומתחום העיסוק שלו.
יש להתאים את צבעי האתר לקהל היעד בהתאם לגילאים של הגולשים באתר. בעוד שלתחומים צעירים וחדשניים יותאמו צבעים צעקניים, אתרים של בעלי מקצוע יעוצב בצבעים סולידיים ושמרניים יותר.
יש לקחת בחשבון שגם לגברים ונשים ישנן העדפות שונות בכל הקשור לצבעים.
אם הקהל מורכב בעיקר מהמין הנשי, מומלץ להשתמש בצבעים בעלי גוון אדמדם, בעוד שלאתרים עם קהל יעד גברי , יתאימו צבעים על גוון כחלחל.


גלגל הצבעים
במהלך עיצוב אתר , חשוב לעשות שימוש נכון בצבעים השונים באתר.
ראשית יש לקחת בחשבון שהצבעים בהם משתמשים , לא ייצפו באותה איכות על ידי כל הגולשים – מאילוצי טכנולוגיה, מערכות הפעלה שונות , סוגי מסך וכרטיסים גראפיים וכדומה.
לכן, בשימוש בצבעים באתר , מומלץ לעשות בדיקה ולצפות באתר בסוגי דפדפנים שונים, ברזולוציות שונות ובמחשבים שונים.

חשוב מאוד להקפיד לא לעשות שימוש בצבעים דומים לרקע והטקסט של האתר. דבר זה יכול לגרום לטקסט להיבלע ולהיעלם.
 שיקול נוסף שיש לקחת בחשבון הוא ההרמוניה בין הצבעים. כידוע יש דמיון וקרבה בין הצבעים השונים – דבר שעלול לגרום לניגודיות חזקה ולחוסר התאמה בין צבעים. מומלץ לבחור צבעים משלימים שיתאימו לקונספט האתר ושיבליטו את תכני האתר.


סרטון וידאו, "בניית אתרים - איך לבחור צבעים לאתר שלכם"

מקורות:

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה