18.8.2012

אלה שלא רוצים לחקות כלום, לא יוצרים כלום / פרק ב'



יאן וֵרְמִר או יוהנס וֵרְמִר (31 באוקטובר 1632 - 15 בדצמבר 1675) היה צייר הולנדי, שרוב ציוריו מתארים דמויות בתוך ביתן, עוסקות בשיחה, בנגינה או בעבודה.
מעט מאוד ידוע על חייו מלבד העובדה שגדל ופעל בדלפט. במשך שנים חסתה יצירתו בצילם של ציירים הולנדים גדולים כמו  רמברנדט, אך מאמצע המאה ה־19, ובמיוחד במאה ה-20, קנה את מקומו בין גדולי הציירים, בין השאר בזכות משפט מפורסם בעקבות זיוף יצירותיו.
בשנים האחרונות זכתה יצירתו לתשומת לב מועצמת בעקבות הספר והסרט "נערה עם עגיל פנינה" שהתמקדו בוורמר וביצירותיו.







אלפרד אלכסנדר גוקל נולד בעיירה כורי הפחם של Ludinghausen , גרמניה בשנת 1952. העבודה הראשונה שלו יצא לאור כאשר האמן היה רק ​​בן שמונה.
אמן הפופ המפורסם וצייר פעולה, הוזמן על ידי ארצות הברית הוועד האולימפי כדי ליצור פיסת הרשמי של יצירות אמנות עבור אולימפיאדת 2006 בטורינו, איטליה.


אלפרד הוא אחד המפיצים הפוריים ביותר של כרזות האמנות המודרנית בעולם.




רָפָאֵלו סאנציו  Raffaello Sanzio  או רָפָאֵל (6 באפריל 1483 - 6 באפריל 1520) היה צייר ואדריכל איטלקי פלורנטיני, הנחשב למייצג המושלם של תקופת הרנסאנס בשיאו בציור.
יצירותיו של רפאל הביעו הישגים טכניים של אמנות הרנסאנס בשיאה וגם רוח ההומניזם. תמונותיו הרמוניות, דמויות ארציות וטבעיות שהבעתן אנושית ופשוטה. קדושי הכנסייה מוצגים בציורים כנעימי סבר ואצילים וסמלי קדושתם מרומזים.

רפאל השתמש בפרספקטיבה בחללים גדולים שיוצרת אשליה שהתמונה ממשיכה את חלל החדר ובטכניקה הזו הקדים את הבארוק. למרות הדימוי הריאליסטי שבציוריו, היו ציוריו כפופים לכללים נוקשים וקפדניים של עיצוב ומבנה.








אוסקר קלוד מונה  Oscar Claude Monet‏, צייר צרפתי שחי בין שהנים 1840-192,   היה מהמייסדים והמובילים של זרם האימפרסיוניזם באמנות.

מונה צייר בעיקר נופים כפריים ועירוניים בנסותו לחקות את האופן שבו העין קולטת את הנגלה לפניה, בטכניקה של מעין רישום מהיר בצבע, משיחות מכחול קצרות ועתירות צבע ושימוש בצבעים משלימים.
מונה רצה לבטא את השתנות מראה האובייקט עם השתנות האור או מזג האוויר. לכן צייר סדרות של נופים מסוימים בתנאי אור ומזג אוויר שונים. סדרות אלה כוללות את הציורים: ערימות השחת, תחנת הרכבת סן-לזאר, שושני המים ואיכרים עובדים.


לאחר המלחמה, צרפת-פרוסיה, הוא שב לצרפת כשבידיו רישומים ואטיודים רבים. מונה התיישב עם משפחתו בארז'נטיי, מקום שהציע לעיניו הנוקבות של האומן נוף מתאים. מונה נישבה בקסמם של הנהר, הטיילת, הגנים הפורחים והגשרים המחברים את גדות נהר הסן. ציוריו המפורסמים ביותר של מונה מתארים את סביבות ארז'נטיי ("הגנים של מונה")








הציור Impression Soleil Levant  



היווה השראה לתכשיט הבא





הנס הוליין  Hans Hollein  (נולד ב-30 במרץ 1934 בווינה) הוא אדריכל ומעצב אוסטרי שזכה בפרס פריצקר לשנת 1985.

בין עבודותיו




פדריקו גרסיה לורקה Federico García Lorca שחי בין השנים 1898-1936, היה משורר ומחזאי ספרדי.
הוא  נודע גם כצייר, פסנתרן, ומלחין. לורקה נעצר ב-16 באוגוסט 1936, ונרצח בידי כיתת יורים של אנשי הימין הפשיסטי בתחילת מלחמת האזרחים הספרדית, ככל הנראה בשל היותו הומוסקסואל וקומוניסט בדעותיו, ומקום קבורתו לא נודע.
לאחר רציחתו נאסר להזכיר את שמו או להתייחס ליצירתו במשך כ-40 שנה, עד למותו של הרודן פרנקו.
כיום נחשב לורקה לאחד האמנים הגדולים של ספרד המודרנית. דמותו של לורקה ויצירתו המופלאה קיבלו, ממדים כמעט מיתיים בעולם כולו ובפרט בספרד.









פבלו דיאגו ג'וזה פרנסיסקו דה פאולה חואן נפומוסנו מריה דל לוס רמדיוס סיפריאנו דה לה סנטיסימה טרינידד רואיס יא פיקאסו Pablo Diego José Francisco de Paula Juan Nepomuceno María de los Remedios Cipriano de la Santísima Trinidad Ruiz y Picasso ידוע כ"פבלו פיקאסו" (25 באוקטובר 1881 - 8 באפריל 1973) צייר ופסל ספרדי, מייסד הקוביזם, אחד האמנים הגדולים באמנות המודרנית במאה העשרים.

פיקאסו החל את דרכו הקוביסטית ב-1906, אחרי התקופה הכחולה והתקופה הוורודה. הציור הקוביסטי הראשון היה, כנראה, "התפוחים".  בין ציוריו באמנות הקוביסטית נמנים בין היתר הציורים הבאים:
העלמות מאביניון, אישה עם מניפה, איש עם מקטרת ועוד.


הגיטרה של פיקסאו


עוד אחת



עוד בהשראתו









אנטוני גאודי אי קורנט (מוכר גם כאנטוניו גאודי או בקיצור גאודי), שחי בין השנים 1852-1926,  היה אדריכל קטלאני שהתפרסם בזכות סגנונו העיצובי-פיסולי הייחודי. עבודתו מסווגת כחלק מסגנון המודרניסטה השייך לתנועת האר נובו באדריכלות, תנועה שהיוותה את תחילתה של התקופה המודרנית באדריכלות, אך סגנונו הייחודי נקרא על שמו "סגנון גאודי".
גאודי עבר ללמוד אדריכלות בבית הספר לארכיטקטורה בברצלונה בירת קטלוניה. לאחר סיום לימודיו בגיל 26, המשיך לגדול, וליצור בברצלונה כל חייו.
עבודותיו הראשונות הושפעו מאדריכלות גותית ומאדריכלות קטלאנית עממית, תוך שהוא מושפע מאוד מהאדריכל הצרפתי אז'ן עמנואל ויולה לה דוק (Viollet-Le-Duc) שהיה ממובילי התפיסה הנאו-גותית. השפעות אלו הן שגרמו לגאודי להתחיל לפתח את סגנונו הפיסולי הייחודי.









ראו גם פרק א' - כאן

תגובה 1:

  1. מדהים לראות כמה השראה מקבלים יוצרים אחד מהשני! ויותר מכך, מה נתן השראה לאומן אחד, וכיצד זה השפיע על יצירותיו של אומן אחר!

    השבמחק