15.7.2012

אתרים - כללי יסוד

בניית אתר אינטרנט וניהולו השוטף, דורשת תכנון וידיעה של כללי יסוד חשובים. 
פוסט זה יעסוק בין היתר בנקודות העיקריות שעליכם לבדוק בבניית "הבית" החדש שלכם, האתר שלכם באינטרנט, ובניהולו החוקי והנכון.

בחירת שם האתר
שם אתר, גם אם הוא פנוי, יכול להיות סימן מסחרי רשום או מוכר של חברה ישראלית או  זרה.
תפיסת השם – מבלי בדיקה האם השם חוקי  יכולה לחשוף את בעל האתר לתביעות משפטיות.
בנוסף, ככל ששם האתר שבחרתם יותר בנאלי – או בשפה המשפטית יותר,  גנרי – כך חלשים הסיכויים שלכם להגן עליו, במיוחד אם לא הצלחתם להוכיח שהשם שבחרתם מזוהה איתכם באופן בלעדי.

אין זכות יוצרים על שם אתר.
הטעות באבחנה בין זכות יוצרים לסימן מסחרי הינה טעות מקובלת בציבור, אך תוצאותיה עלולות להיות קריטיות לכל בעל עסק. בעוד שזכות יוצרים אינה מחייבת רישום, הרי סימן מסחרי מחייב רישום, וסימן מסחרי שלא נרשם – לא יהיה מוגן.

חוקיות תחום העיסוק
יש דבר כזה מסתבר.
בשנים האחרונות נבחנה חוקיותם של מודלים רבים באינטרנט למשל: אתרים המלקטים מודעות מאתרי אינטרנט מתחרים, אתרים לשיתוף קבצים, אתרי הימורים, אתרים שמשדרים משחקי כדורגל ללא היתר ועוד.

שיתוף קבצים – בארצות הברית נפסק כי אתרי שיתוף קבצים באינטרנט המאפשרים העברה של קבצים המפרים זכויות יוצרים יסגרו על פי צו בית המשפט (אתרים כגון: Napster, Grokster, Limewire )

הימורים - בישראל כמו בארצות הברית  חל איסור להפעיל אתרי אינטרנט המשמשים להימורים וחל איסור על הגולשים להשתתף ולהמר בהם. עבירה על החוק מהווה מעשה פלילי.

אתרי הורדות סרטים פיראטיים - גם אתרים המפנים בלינקים לאתרים לא חוקים (כגון לאתרים לאתרי סרטים פיראטיים) הינם בלתי חוקיים כמו גם האתרים הפיראטים עצמם.

בקצור, לפני שמתחילים בבניית אתר חדש מומלץ לבדוק אם הוא לא שייך למודול שאסור עפ"י החוק.

תקנון אתר ואחריות משתמשים 
תקנון האתר הוא מעין "פוליסת ביטוח" של האתר. בתקנון מגדיר בעל האתר את תנאי השימוש של הגולשים באתר ואת תנאי הפטור שלו מאחריות.
במידה והאתר מאפשר לגולשים גם להעלות תכנים, התקנון הוא המסמך המשפטי המחייב את הגולש להעלות תכנים חוקיים בלבד, להזהירו לא להעלות תכנים המכילים לשון הרע או תכנים המפרים זכויות יוצרים וכיו"ב.
כמו כן, זהו המקום שבו מצהיר בעל האתר כי אינו אחראי לתכנים המועלים על ידי הגולש. אלה הם מקצת בלבד מהסעיפים החשובים בתקנון.
המשתמשים באינטרנט, נושאים בגין מעשיהים באחריות אזרחית ופלילית, בדיוק כמו מחוץ לאינטרנט.
עוד על תקנון אתרים - כאן

זכויות יוצרים
מרבית התכנים המקוריים המופיעים באתרי אינטרנט מוגנים, בזכויות יוצרים: תמונות, טקסטים, קליפים, שירים, עיצוב האתר, הלוגו ועוד. רק היוצר של התכנים הנ"ל זכאי לעשות שימוש או מיסחור שלהם באינטרנט.
על כן כל העתקה (כולל הורדה של שירים וסרטים), ללא הרשאה מפורשת של היוצר או בעל הזכות, עלולה להוות הפרת זכויות יוצרים.
בניגוד לאמונה הרווחת בציבור, לא ניתן להעתיק מאמרים מאתרי אינטרנט, גם אם מאזכרים את שם הכותב ואת שם האתר,  ללא רשות.
הדבר היחידי שמותר לעשות הוא מה שמכונה "שימוש הוגן" וגם זאת למטרות מוגדרות כגון לימוד עצמי, מחקר, ביקורת, סקירה, דיווח עיתונאי, הבאת מובאות, או הוראה ובחינה על ידי מוסד חינוך.

הסכמים מול ספקים
ההחלטה לבנות אתר אינטרנט, צריכה להיות מלווה בהסכמים מסודרים עם בונה האתר, מעצב האתר וכל הספקים הנוגעים בדבר. במידה ואתם בעלי אתר אינטרנט, עליכם לערוך הסכם ולדאוג למשל לכך שכל הזכויות על התכנים יהיו שייכות לכם.
באתרים רבים נהוג לתת קרדיט לבונה האתר. מומלץ להסדיר גם נושא זה מראש בחוזה וגם את השאלה האם בונה האתר יוכל להציג את האתר בתיק העבודות האינטרנטי שלו.

לשון הרע ופגיעה בפרטיות
לשון הרע מוגדר בחוק איסור לשון הרע כדבר שפרסומו עלול להשפיל אדם בעיני הבריות או לעשותו מטרה לשנאה, לבוז או ללעג מצידם וכן לבזות אדם בשל מעשים, התנהגות או תכונות המיוחסות לו.
כללי לשון הרע חלים גם באינטרנט.




חוק הגנת הצרכן
דיני הגנת הצרכן חלים על מקרים בהם אחד הצדדים הוא בעל העסק והשני הוא הצרכן.
נקבע כי, חוק הגנת הצרכן חל גם על אתרי אינטרנט ולקונה זכות לדרוש את קיום העסקה במחיר הנקוב שנקבע.


                                                                                                 

  מקורות
  עו"ד רחל אלקלעי


תגובה 1:

  1. סוזי פוסט מעניין שנותן הרבה חומר למחשבה

    השבמחק