31.7.2012

צבע - פאנג שאווי


פאנג שוואי   היא שיטה סינית עתיקה לארגון חפצים ומבנים על מנת להגיע להרמוניה עם הטבע - שיטה שעמדה בבסיס הדת הטאואיסטית. משמעות השם "פנג שווי" בסינית היא "רוח ומים".
מקורו של השם בציטוט מספר הקבורה הסיני האומר: "הצ'י מתפזר ברוח ונאסף על גבולות מקווי מים".


הפנג שווי המסורתי התפתח בסין, כחלק מהתפתחות תורות לחימה, האסטרונומיה, רוקחות, רפואה סינית ועוד. ה
הוא התפתח בחצרות הקיסרים, שביקשו לשמור על יתרונות מול ארצות שכנות ובקרב העם.
התורה משקפת את הבנתם את היקום ומערכות האנרגיה הפועלות בו, תוך הרצון ליצור סינכרוניזציה בין הבית והסביבה לתבניות האנרגיה הפועלות ביקום. תבניות אלה קשורות לתופעות המחזוריות, זמן, צ'י ועוד.
הפנג שווי נמדד באמצעות מצפן מיוחד הנקרא לופן וחישובים הנעשים בעקבות מדידות שנערכות על ידי המצפן.




הפנג שווי מתחלק לשתי אסכולות: סאן הא (אסכולת הצורה) וסאן יואן (אסכולת המצפן).
סאן הא מתמקד בהשפעת הסביבה על אתר מסוים בעוד שהסאן יואן מתמקד בשינויים המתרחשים באתר לאורך זמן.

הפנג-שואי מתבסס על עקרונות היין היאנג, חמשת האלמנטים ומערכת היחסים ביניהם (מים, עץ, אש, אדמה ומתכת), וכן על 12 החיות הסיניות ומערכת היחסים ביניהם (עכברוש, שור, נמר, ארנבת, דרקון, נחש, סוס, כבש, קוף, תרנגול, כלב, חזיר).  
פנג-שואי קלאסי עוסק בהצבת רהיטים במרחב, ובסימבולים.

הפנג שואי מלמד אותנו ליצור סביבה הרמונית במרחב המחייה ע"י סידור נכון של הבית הפיסי שלנו - לגרום ל-4 קירות מסביבנו לתמוך בנו אנרגטית כדי שהחיים שלנו יהיו פוריים יותר, שמחים יותר וטובים יותר.
כל דבר בביתנו ובמקום העבודה מסמל משהו בחיינו וכל מה שנעשה בביתנו ישפיע על תחום מסויים בחיינו הזוגיים, הקרייריסטים, הבריאותיים וכו', לכן נקדיש לביתנו את מלוא תשומת הלב.


בעזרת הפנג שואי נוכל לזמן לחיינו את כל משאלותנו. נוכל לפתור בעיות מכל סוג וליצור אהבה עם הסביבה הפיזית. הפנג שואי מעניק לנו כלים לתקן את המרחב שעוטף אותנו ולגרום לו לעבוד לטובתנו ולנוחיותנו.


לכל צבע יש אורך גל שונה ובהתאם לו הוא מניע את האנרגיה שסביבנו (הצ'י).

למה צבע ? 
הצבע הוא ביטוי של אחת מצורות הקרינה המגיעות לכדור הארץ. כאמור, לכל צבע גל אור שונה , הבא לידי ביטוי בתדר ואורך גל שונים.
האם ניתן לדמות את החיים ללא אנרגיית השמש ? והרי אור הוא הביטוי הראשוני של אנרגיית השמש.
מחזורי העונות, היום והלילה, השינה והערות, הצמחייה, החקלאות, אלה דוגמאות לחלק הכל כך חיוני בחיינו, אותו אנו שואבים מאנרגיית השמש.  מצד שני, האדם מונע ע"י מרכזי אנרגיה פנימיים וחיצוניים.

מרכזי האנרגיה הפנימיים קשורים למרכזי הצ'קרות שבגופינו. כל צ'קרה ממוקמת באזור אחר בגוף.

לכל צ'קרה יש תדר אור הבא לידי ביטוי בצבע, וכן באמצעות תדר של צליל.
מנגנון אחר של מרכז אנרגיה פנימית, קשור לרבדים פסיכולוגיים – תרבותיים ואסוציאטיביים המתקשרים לצבעים על פי תרבות ועל פי מבנהו האנרגטי הייחודי של כל אדם ואדם.


לצבעים מקום נכבד בתורת פאנג שוואי, וההתייחסות אליהם מגיעה משני מקומות עיקריים:

המודל הפסיכולוגי, מכוון לתמיכה באדם ועיקרו - 
משמעויותיהן הפסיכולוגיות של הצבעים על פי המודל המערבי.
מודל זה מציג מתודה לפיה תכונות פיזיקאליות של צבעים משפיעות על תגובותינו המנטאליות, פיזיות, רגשיות ורוחניות.
הן מוצגות תחת הכותרת: "הפסיכולוגיה של הצבעים". הפסיכולוגיה של הצבעים נשענת בין היתר ע"י תכונותיהן הפיזיקאליות. 


המודל הסיני - 5 האלמנטים

חמשת האלמנטים מייצגים במודל זה, חמש צורות של אנרגיה הנובעת מיחסים אורגניים המתרחשים בכדור הארץ.
לצורות האנרגיה – מים, עץ, אש, אדמה ומתכת, תכונות הבאות לידי ביטוי גם בצבעים. 
כלומר, כל אלמנט משתייך לצבע מסוים, דרכו ניתן להשפיע על האדם מתוך הבית והעסק, זאת באמצעות תאריך הלידה. 
לפי תורת הפנג שואי, לכל אדם יש גם  "צבעים אישיים" המותאמים לו לפי מפת הלידה שלו.


צבעים אלו מחזקים אותו ובשימוש נכון יכולים להביא להצלחה ושגשוג בתחומי החיים השונים.
הפנג שואי מתייחס לשימוש בצבעים ככלי לטיפול ולאיזון האדם מתוך המבנה הקיים- בית, משרד, חנות וכד'. 
שימוש נכון בצבע יכול להביא לתוצאות הטובות ביותר בכל תחום חיים.

פירוט הצבעים לפי הפאנג שוואי יינתן בפינה שתוקדש לכל צבע.


יין ויאנג
המושג יין ויאנג מגיע במקורו בפילוסופיה הסינית העתיקה והמטפיזיקה, המתאר את שני הכוחות המנוגדים הקדמונים אך משלימים המצויים בכל הדברים ביקום.

יין - החלק הקר, הנמוך, האיטי והחשוך של התהליך, חיפוש מטה, מקושר עם ירח אפל (החלק שנמצא רחוק מהשמש) ומסמל את אופי או הטבע הנשי.  מקושר ללילה.
יאנג - החלק החם, הגבוה, המהיר, הפעיל, חיפוש מעלה  ומקושר עם החלק הזוהר של שמש ומסמל את אופי או הטבע הגברי . מקושר ליום.


זוג תהליכים זה, קרוב לוודאי, מתקשר לדת החקלאית ולקונפוציאניזם, הוא בעל חשיבות בפילוסופיה הסינית -טאואיזם.  היין והיאנג מהווים אחד מהעקרונות הבסיסים של הרפואה הסינית המסורתית.


יין ויאנג הם תיאור של ניגודים משלימים ולא דבר מוחלט, מושלם או טהור.
כוחות בטבע ברובם ניתנים לחלוקה של מרכיבים המציינים את מצב היין והיאנג שלהם, ובדרך כלל שני אלה נמצאים בתנועה ולא במצב מקובע ומוחלט.
עקרונות היין והיאנג


- יין ויאנג הם הפכים
לכל דבר יש את ההופכי שלו באופן יחסי, שום דבר הוא לא מוחלט. אין דבר שהוא לחלוטין יין או לחלוטין יאנג. בכל נכלל גם גרעין של ההפוך ממנו. לדוגמה חורף יכול להפוך לקיץ; "מה שעולה חייב לרדת".
- יין ויאנג תלויים זה בזה
האחד לא יכול להתקיים ללא האחר. לדוגמה: יום לא יכול להתקיים ללא לילה, אור לא יכול להתקיים ללא חשכה.
- יין ויאנג מתחלקים לחלוקות משנה של יין ויאנג
כל הבט של יין או יאנג ניתן לחלוקה נוספת של יין ויאנג. לדוגמה טמפרטורה יכולה להראות חמה או קרה.
אולם, חם ניתן לחלוקת משנה חמים או רותח, וקר לקריר או צוֹנֵן. לכל ספקטרום ישנו ספקטרום צר יותר, לכל התחלה יש רגע בזמן, לכל רגע יש התחלה וסוף, בדיוק כמו שכל שעה מתחילה ומסתיימת.
- יין ויאנג מכלים ותומכים זה בזהבדרך כלל היין והיאנג שומרים על שיווי משקל כאשר אחד גדל השני קטן, אולם, יכול להתקיים חוסר איזון: עודף יין, עודף יאנג, חוסר יין, חוסר יאנג.
- יין ויאנג יכולים לשנות צורה מאחד לשני
בשלב ספציפי, יין יכול להפוך ליאנג ולהפך. לדוגמה, לילה הופך ליום, חם מתקרר, חיים באים אל קיצם והופכים למוות, צד ההר המוצל עכשיו, יהיה מואר אחר-כך, והצד המואר עכשיו, יוצל אחר-כך. 
- חלק מהיין הוא יאנג וחלק מן היאנג הוא ייןלדוגמה תמיד יהיה אור בחשכה (כוכבים בלילה), מאפיינים אלה הם לעולם לא אחד או השני.- התוויות יין ויאנג מותנים בנקודת המבט של המתבונן.
לדוגמה האבן הקשה ביותר היא הקלה ביותר לשבירה. דבר זה מראה כי קיצוניות של קיום כל מאפיין במצבו הטהור והבלעדי היא מלאכותית.


msn ניו אייג' Ink ready print
 ויקיפדיה
יהודה פרחי

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה