צבע הוא תכונה של עצם הנקלטת בחוש הראייה.
הצבע הוא תוצאה של אור. בלעדיו הוא נעלם.
כל קרן אור מורכבת מקרניים בעלות אורכי גל שונים המהוות את צבעי היסוד. הצבעים שאנו רואים הם למעשה אורכי גל שונים של אור.
תחושת הצבע נוצרת במוח בעת צפייה בעצמים שמגיע מהם אור אל העין, בהתאם לאורך הגל של האור וליכולת ראיית הצבעים של הצופה.
תחושת הצבע הנתפסת של עצם איננה תכונה של העצם לבדו. הצבע הנתפס על ידי המוח נקבע על ידי כמות ההארה שמגיעה אל העין בכל אורך גל בתחום הנראה.
הבדלים פיזיקליים בין עצמים יכולים לגרום להם להחזרה שונה באורכי גל שונים, והבדלים אלה גורמים לנו לתחושת צבע שונה.
קליפת העגבניה למשל, מכילה חומר בעל תרכובת הקולטת את כל הקרניים, למעט הקרניים של הצבע האדום.
עצם לא חייב דווקא להחזיר אור כדי שיוכל להיראות.
למשל, כאשר מתבוננים דרך זכוכית צבעונית , האור הנראה הינו האור המועבר דרך החומר.
חומר יכול גם לפלוט אור בעצמו: חומרים זרחניים, מנורות פלואורסנטיות, לייזר ונורות להט כולם פולטים אור משל עצמם, באמצעות מנגנונים שונים. רוב הקרינה מן השמש מגיעה מקרינת הגוף השחור שלה, אשר מרכזה נמצא בצבע הירוק.
נהוג להשתמש בביטוי שחור על גבי לבן במשמעות "הברור ביותר". מקור הביטוי הוא דף לבן שעליו מודפסות אותיות שחורות. למעשה אין זה הצירוף הברור ביותר - הבחירה של צבע הנייר והדיו בעיתונים נעשתה לא לאחר מחקר למציאת הניגוד המיטבי, אלא מתוך התפתחות היסטורית. מניסויים שנעשו מתברר שהצירופים הקריאים יותר הם דווקא לפי הסדר הבא (בסדר קריאות יורד):
ראו את ההבדלים בטקסטים בדף הבית מהאתר של "אחים שחם, חיפוי גגות"
בשל העובדה שלאדם יש שלושה סוגי מדוכים, ניתן להפיק עירבובי צבעים שונים שנראים לאדם כמו כל הצבעים הקיימים בטבע בעזרת שלושה צבעי יסוד, לבן ושחור.
דוגמאות לערבובי צבעים אלו מתוארות בגלגל הצבעים. גלגל הצבעים הוא ייצוג מופשט של גווני הצבע השונים הנתפשים על ידי עין אנושית, על פני מעגל.
צבעים במקרא הם הצבעים המוזכרים בתנ"ך. הצבעים הנראים לעין האדם שעליהם מסופר בתנ"ך, היו טבעיים, או צבעים מלאכותיים מעשה ידי אמנים. חומרי צבע הופקו מעפר צבעוני, צמחים ובעלי חיים, וחלקם עובדו בעבודת יד או במכונה, עד להפיכתם לצבענים (אנגלית: dye) כנדרש.
הם יועדו למגוון צרכים של האדם: לייצור תמרוקים ואבקות איפור, כגון הכחל והשרק, וכן לצביעת אריגים, כלים וקירות, ולציור אמנותי. טכניקות הצביעה השונות בחומרים ובכלים שונים, חדרו לחיי התרבות והחברה באזור הסהר הפורה, ובכלל זאת בארץ ישראל.
רבי משה קורדוברו ב"שער הגוונים" מבאר שישנה משמעות, על פי תורת הקבלה, למושג של "צבעים" בכלל, ולכל צבע וצבע בפרט.
שלושת צבעי היסוד, הם הביטוי החזותי של השפעת שלושת הספירות העיקריות: חסד (כחול) גבורה (אדום) ותפארת (צהוב), והצבעים המשניים משתייכים לשאר הספירות, כך שאחר העיון במהות הספירות ניתן להבין את השפעת כל צבע על האדם.
ייצוג צבע במחשב
ייצוג צבע במחשב הוא הדרך בה מוגדר צבעו של כל פיקסל במסך כדי לשלוט בתצוגת המחשב.
קיימים מספר קידודים לייצוג צבע באופן כמותי.
בדפוס משתמשים בדרך כלל בשיטה הקרויה CMYK בה יש דיו בארבעה צבעים - ציאן, מג'נטה, צהוב ושחור.
תחושת הצבע הנוצרת בעת צפייה בדף המודפס נגרמת מאיסוף האור שמוחזר מהדף.
על כל נקודה בדף עשויה להיות מונחת דיו בכמות שונה מכל אחד מארבעת הצבעים, וחלק האור שמוחזר מהדף הוא זה שאינו נבלע על ידי הדיו.באופן דומה, תחושת הצבע הנוצרת בעת צפייה בצג מחשב נגרמת מאיסוף האור הנפלט משלושה סוגי פיקסלים (אדום, ירוק וכחול) על ידי העין. לכן מכונה השיטה RGB - ראשי תיבות של Red, Green, Blue.
הצבע על הצג נקבע על ידי שלוש העוצמות האלה.
נהוג לסמן, אם כן, את הצבעים לפי הכמות של אדום, ירוק וכחול שיש לשלב יחד על מנת ליצור את הגוון הדרוש באופן הבא: (R,G,B) כאשר R מייצג את כמות הצבע האדום הדרושה, B את כמות הצבע הכחול וכן הלאה.
ראו את הבדל הצבעים בתמונה, כאשר משחקים ב-צבעים
מקורות:
ויקפדיה
מהו צבע
אחים שחם
הצבע הוא תוצאה של אור. בלעדיו הוא נעלם.
כל קרן אור מורכבת מקרניים בעלות אורכי גל שונים המהוות את צבעי היסוד. הצבעים שאנו רואים הם למעשה אורכי גל שונים של אור.
תחושת הצבע נוצרת במוח בעת צפייה בעצמים שמגיע מהם אור אל העין, בהתאם לאורך הגל של האור וליכולת ראיית הצבעים של הצופה.
תחושת הצבע הנתפסת של עצם איננה תכונה של העצם לבדו. הצבע הנתפס על ידי המוח נקבע על ידי כמות ההארה שמגיעה אל העין בכל אורך גל בתחום הנראה.
הבדלים פיזיקליים בין עצמים יכולים לגרום להם להחזרה שונה באורכי גל שונים, והבדלים אלה גורמים לנו לתחושת צבע שונה.
קליפת העגבניה למשל, מכילה חומר בעל תרכובת הקולטת את כל הקרניים, למעט הקרניים של הצבע האדום.
קרן האור האדומה מוחזרת מקליפת העגבניה ונקלטת בעין כצבע אדום.
צבעו של עצם שאינו מחזיר כלל אורכי גל שהעין רגישה להם יהיה שחור.
ישנם חומרים בטבע שאינם קולטים/דוחים אורכי קרניים באופן מוחלט ולכן יש מגוון כמעט אינסופי של צבעים.
לבן ושחור מוגדרים כלא צבעוניים.
למשל, כאשר מתבוננים דרך זכוכית צבעונית , האור הנראה הינו האור המועבר דרך החומר.
חומר יכול גם לפלוט אור בעצמו: חומרים זרחניים, מנורות פלואורסנטיות, לייזר ונורות להט כולם פולטים אור משל עצמם, באמצעות מנגנונים שונים. רוב הקרינה מן השמש מגיעה מקרינת הגוף השחור שלה, אשר מרכזה נמצא בצבע הירוק.
ישנם שתי סיבות ליצירת גוונים:
א. שיטת הצירוף
התפרקות האור לאורכי גל שונים, כך שכל אורך גל נותן צבע אחר. צירוף של כל אורכי הגלים נותן צבע לבן.
שילוב של אדום, כחול וירוק נותן אור לבן.
ב. שיטת ההחסרה - ערבוב צבעים בחומר, בפיגמנט. בשיטה זו שלושת צבעי היסוד הם" כחול, אדום וצהוב.
ערבוב ביניהם ייתן גוונים שונים
ברשתית שבעיני בעלי החיים בעלי החוליות, כולל האדם, ישנו אוסף של תאים רגישים לאור. תאים אלה הם החיישנים שבעזרתם מומרת התמונה המתמקדת על הרשתית לאותות חשמליים המועברים לעיבוד ראשוני בתאי העצב שבעין ואחר כך, דרך עצב הראייה למוח. תאים אלה נחלקים לשני סוגים: קנים ומדוכים.
הקנים הם תאים פחוסים שרגישותם לאור ולשינויים בעוצמת האור היא גבוהה, אך הם אינם רגישים לצבעו של האור. המדוכים הם תאים ארוכים הרגישים לצבע הנקלט אבל רגישותם לאור היא נמוכה והם זקוקים לתאורה רבה יותר כדי ליצור תמונה. לאדם שלושה סוגי מדוכים.
התפרקות האור לאורכי גל שונים, כך שכל אורך גל נותן צבע אחר. צירוף של כל אורכי הגלים נותן צבע לבן.
שילוב של אדום, כחול וירוק נותן אור לבן.
ב. שיטת ההחסרה - ערבוב צבעים בחומר, בפיגמנט. בשיטה זו שלושת צבעי היסוד הם" כחול, אדום וצהוב.
ערבוב ביניהם ייתן גוונים שונים
ברשתית שבעיני בעלי החיים בעלי החוליות, כולל האדם, ישנו אוסף של תאים רגישים לאור. תאים אלה הם החיישנים שבעזרתם מומרת התמונה המתמקדת על הרשתית לאותות חשמליים המועברים לעיבוד ראשוני בתאי העצב שבעין ואחר כך, דרך עצב הראייה למוח. תאים אלה נחלקים לשני סוגים: קנים ומדוכים.
הקנים הם תאים פחוסים שרגישותם לאור ולשינויים בעוצמת האור היא גבוהה, אך הם אינם רגישים לצבעו של האור. המדוכים הם תאים ארוכים הרגישים לצבע הנקלט אבל רגישותם לאור היא נמוכה והם זקוקים לתאורה רבה יותר כדי ליצור תמונה. לאדם שלושה סוגי מדוכים.
אדם הסובל ממחלה של המדוכים עלול לסבול מאבחנת צבעים מוגבלת, מקושי בראיית מרכז התמונה או מקושי בראייה בתאורה חזקה. המדוכים מעבירים את המידע אל תאי עצב המצויים ברשתית ותאים אלה מעבדים אותו למידע בשתי סקאלות צבע: סקאלה אדומה-ירוקה וסקאלה כחולה-צהובה. סוג עיוורון הצבעים הנפוץ ביותר, דלטוניזם ירוק-אדום, כמו גם דלטוניזם כחול-צהוב, נובע מפגם בחלבונים של תאים אלה.
עצב הראיה מעביר את המידע הראיתי מהרשתית אל רקמות שונות אונה העורפית של המוח.
אזורים שונים באונה זו מנתחים מידע שונה הקשור לראייה. הצבע מפוענח על ידי קטע רקמה ספציפי באונה זו. אנשים שקטע רקמה זה נפגע אצלם מאבדים את ראיית הצבע ומדווחים גם על תחושה של "תמונה מלוכלכת".
ראיית צבע חשובה לבעלי חיים מכמה סיבות:
סיוע בניווט: הבדל הצבע מסייע להבדיל מרחוק בין גוף מים (נראה מרחוק ככחול), בין אזור עתיר צמחייה (ירוק) ובין קרקע חשופה (ספקטרום של צהוב וחום בהתאם לסוג הקרקע).
מציאת מזון, זיהויו והערכת איכותו. למשל, ראיית צבע מאפשרת להבדיל בין סוגים שונים של פירות ופרחים, בין מזון טרי ושאינו טרי או לזהות טרף.
תקשורת : במינים רבים צבעם של פרטים שטרם בגרו מינית יש צבע אחר מזה של הבוגרים, במיוחד מזה של בוגרים בעונת החיזור או בעת ייחום.
עצב הראיה מעביר את המידע הראיתי מהרשתית אל רקמות שונות אונה העורפית של המוח.
אזורים שונים באונה זו מנתחים מידע שונה הקשור לראייה. הצבע מפוענח על ידי קטע רקמה ספציפי באונה זו. אנשים שקטע רקמה זה נפגע אצלם מאבדים את ראיית הצבע ומדווחים גם על תחושה של "תמונה מלוכלכת".
ראיית צבע חשובה לבעלי חיים מכמה סיבות:
סיוע בניווט: הבדל הצבע מסייע להבדיל מרחוק בין גוף מים (נראה מרחוק ככחול), בין אזור עתיר צמחייה (ירוק) ובין קרקע חשופה (ספקטרום של צהוב וחום בהתאם לסוג הקרקע).
מציאת מזון, זיהויו והערכת איכותו. למשל, ראיית צבע מאפשרת להבדיל בין סוגים שונים של פירות ופרחים, בין מזון טרי ושאינו טרי או לזהות טרף.
תקשורת : במינים רבים צבעם של פרטים שטרם בגרו מינית יש צבע אחר מזה של הבוגרים, במיוחד מזה של בוגרים בעונת החיזור או בעת ייחום.
גלגל הצבעים ושילובי צבעים
מחלקים את הצבעים לפי קרטריונים שונים המושפעים גם ממקומם בגלגל הצבעים:
- צבעים חמים : אדום, צהוב, כתום
- צבעים קרים: כחול, סגול וירוק
- צבעים קרים: כחול, סגול וירוק
- צבעים משלימים: זוג צבעים הממוקמים מול בגלגל הצבעים
ליאונרדו דה וינצ'י, שהיה בין הראשונים שחקר את עולם הצבעים, שם לב לתופעה שכאשר מניחים צבע לבן ליד שחור, הם מחזקים אחד את השני.
שברל, חוקר צבע נודע מהמאה ה-19, טען כי צבע נראה שונה כאשר הוא סמוך לצבע אחר. כלומר, צבע מושפע ומשתנה מהצבע הסמוך אליו.
נהוג להשתמש בביטוי שחור על גבי לבן במשמעות "הברור ביותר". מקור הביטוי הוא דף לבן שעליו מודפסות אותיות שחורות. למעשה אין זה הצירוף הברור ביותר - הבחירה של צבע הנייר והדיו בעיתונים נעשתה לא לאחר מחקר למציאת הניגוד המיטבי, אלא מתוך התפתחות היסטורית. מניסויים שנעשו מתברר שהצירופים הקריאים יותר הם דווקא לפי הסדר הבא (בסדר קריאות יורד):
שחור על גבי צהוב, ירוק על גבי לבן, אדום על גבי לבן, כחול על גבי לבן, לבן על גבי כחול ושחור על גבי לבן.
ראו את ההבדלים בטקסטים בדף הבית מהאתר של "אחים שחם, חיפוי גגות"
בשל העובדה שלאדם יש שלושה סוגי מדוכים, ניתן להפיק עירבובי צבעים שונים שנראים לאדם כמו כל הצבעים הקיימים בטבע בעזרת שלושה צבעי יסוד, לבן ושחור.
דוגמאות לערבובי צבעים אלו מתוארות בגלגל הצבעים. גלגל הצבעים הוא ייצוג מופשט של גווני הצבע השונים הנתפשים על ידי עין אנושית, על פני מעגל.
צבעים במקרא הם הצבעים המוזכרים בתנ"ך. הצבעים הנראים לעין האדם שעליהם מסופר בתנ"ך, היו טבעיים, או צבעים מלאכותיים מעשה ידי אמנים. חומרי צבע הופקו מעפר צבעוני, צמחים ובעלי חיים, וחלקם עובדו בעבודת יד או במכונה, עד להפיכתם לצבענים (אנגלית: dye) כנדרש.
הם יועדו למגוון צרכים של האדם: לייצור תמרוקים ואבקות איפור, כגון הכחל והשרק, וכן לצביעת אריגים, כלים וקירות, ולציור אמנותי. טכניקות הצביעה השונות בחומרים ובכלים שונים, חדרו לחיי התרבות והחברה באזור הסהר הפורה, ובכלל זאת בארץ ישראל.
רבי משה קורדוברו ב"שער הגוונים" מבאר שישנה משמעות, על פי תורת הקבלה, למושג של "צבעים" בכלל, ולכל צבע וצבע בפרט.
שלושת צבעי היסוד, הם הביטוי החזותי של השפעת שלושת הספירות העיקריות: חסד (כחול) גבורה (אדום) ותפארת (צהוב), והצבעים המשניים משתייכים לשאר הספירות, כך שאחר העיון במהות הספירות ניתן להבין את השפעת כל צבע על האדם.
ייצוג צבע במחשב
ייצוג צבע במחשב הוא הדרך בה מוגדר צבעו של כל פיקסל במסך כדי לשלוט בתצוגת המחשב.
קיימים מספר קידודים לייצוג צבע באופן כמותי.
בדפוס משתמשים בדרך כלל בשיטה הקרויה CMYK בה יש דיו בארבעה צבעים - ציאן, מג'נטה, צהוב ושחור.
תחושת הצבע הנוצרת בעת צפייה בדף המודפס נגרמת מאיסוף האור שמוחזר מהדף.
על כל נקודה בדף עשויה להיות מונחת דיו בכמות שונה מכל אחד מארבעת הצבעים, וחלק האור שמוחזר מהדף הוא זה שאינו נבלע על ידי הדיו.באופן דומה, תחושת הצבע הנוצרת בעת צפייה בצג מחשב נגרמת מאיסוף האור הנפלט משלושה סוגי פיקסלים (אדום, ירוק וכחול) על ידי העין. לכן מכונה השיטה RGB - ראשי תיבות של Red, Green, Blue.
הצבע על הצג נקבע על ידי שלוש העוצמות האלה.
נהוג לסמן, אם כן, את הצבעים לפי הכמות של אדום, ירוק וכחול שיש לשלב יחד על מנת ליצור את הגוון הדרוש באופן הבא: (R,G,B) כאשר R מייצג את כמות הצבע האדום הדרושה, B את כמות הצבע הכחול וכן הלאה.
ראו את הבדל הצבעים בתמונה, כאשר משחקים ב-צבעים
מקורות:
ויקפדיה
מהו צבע
אחים שחם
סוזי
השבמחקתודה ,השכלתי
דבי
נהדר, סוזי!
השבמחקמחכה להמשך, על צבעים בתכשיטים! נושא שנוגע לכל אחת ואחת מהחורזות, ולא פעם מעכב התחלה של תכשיט חדש....
תודה
סוזי
השבמחקתודה, מחכה להמשך כמה אני צרכה זאת על כל תכשיט חדש
טובה