22.8.2016

לזכור לפחות 90% מהדברים שלומדים

*** פינת הטיפים

שנת הלימודים בפתח ומה מתאים יותר מלימוד שיטות יעילות ללמידה.

השיטה ללמידה יעילה ומהירה אינה תלויה בזמן, אלא בצורה שבה לומדים.
פוסט זה יעסוק בעיקרון ה"למידה הפעילה" שיעזור לכם לזכור 90% מהדברים שאתם לומדים.

המוח שלנו לא נועד לזכור כל פרט ופרט, כל חוויה שעברנו במהלך חיינו (אולי רק אם נולדנו עם זיכרון פנומנלי). יש להתייחס אליו כדלי עם חור. 
הוא יכול להכיל מידה מסוימת של מידע וחלק מהמידע דולף החוצה.









מוסד אמריקאי (NTL Institute) פרסם תאוריה שנחקרה בשנת 1960 (ככל הנראה) 
המציגה את ההבדל המהותי בין למידה פעילה ללמידה סבילה בכל מה שנוגע לשימור המידע הנלמד והבנתו. 
לתאוריה הזו קוראים פירמידת הלמידה וממצאי המחקר הובילו לביסוס התאוריה:
 אנו מבזבזים זמן רב בניסיון לאלץ את מוחנו לזכור מידע נוסף בשיטות פסיביותבזמן שעלינו להשקיע את מרב האנרגיה בשיטות למידה שיתופיות אשר יספקו תוצאות טובות יותר בפחות זמן.

תוצאות המחקר מעידות באופן חד משמעי - עדיף להשתתף בדיון קבוצתי שעוסק בתחום אותו נרצה ללמוד, מאשר להשקיע שעות ארוכות בקריאת מאמרים או בהאזנה להרצאה. 

למה בעצם העברת מידע לאדם אחר מסייעת לנו ללמוד טוב יותר?
כאשר אנו מלמדים מישהו אחר נושא כלשהו (אנחנו לא חייבים להיות בעלי פרופסורה בנושא) , תהליך העברת הידע ועיבודו מחדש במוח עוזר לנו לארגן טוב יותר את המידע בראשנו. 
למעשה, כבר בשלב ההבנה כי נצטרך ללמד את החומר אותו אנו לומדים, מוחנו יסדר את המידע בראש באופן שונה, כך שיהיה פשוט ונוח לשלוף אותו. 

*** עוד על ההבדל בין למידה פסיבית לפעילה - כאן

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה