5.4.2013

גברים ממאדים, נשים מנוגה - פרק א'

גברים ממאדים ונשים מנוגה (Men Are from Mars, Women Are from Venus) הוא  רב מכר משנת 1992 העוסק בתחום העזרה העצמית. הספר שנכתב על ידי ג'ון גריי, הפך לבסיס עבור ספרים נוספים, הקלטות, סמינרים, מופע של איש אחד בברודוויי וסדרת סיטקום בטלוויזיה.


הספר מציג את העמדה כי נשים וגברים שונים כמו יצורים מכוכבי לכת או עולמות נפרדים.
הוא מדמה אותם לאל המלחמה הרומי מארס (על שמו קרוי הכוכב מאדים) ולאלת האהבה ונוס (שעל שמה נוגה).
נקודת הפתיחה בספר היא שאנשי מאדים פגשו בנשות נוגה ופיתחו מערכות יחסים מוצלחות היות שהם קיבלו את המאפיינים השונים האחד של השנייה. 
אך כשיום אחד הם נחתו בכדור הארץ הם שכחו כי כל אחד הגיע מכוכב לכת אחר ומהנקודה הזאת נוצרו פערים שפגעו במערכת היחסים, פערים שלעיתים לצערנו מובילים למדרגות הרבנות או עורכי הדין לגירושין

החברה בת-זמננו מתחילה רק עכשיו להתעמק באבחנות האמיתות שבין גברים לנשים, מחוץ להבדלים הפיסיולוגיים הגלויים לעין, יש גם הבדלים בדרך שבה גברים ונשים חושבים, מדברים ומתנהגים.

כבר העלתי מספר פוסטים בנושא ההבדלים בין נשים לגברים והחלטתי לעשות מהנושא "סדרה", באדיבות מאמרים, קישורים מהרשת.

ונתחיל עם תגליות (יש אומרים,  מדהימות) על נשים וגברים.

גברים משחקים עם עצמם ונרגעים - התנהגות הזחה

סירוק השיער באצבעות, גירוד, מגע בפנים, פיהוק, משחק באצבעות....
מחקר שנערך באחרונה בחן את תפקידן של הפעולות  הנקראות "התנהגות הזחה" (Displacement Behavior), כאמצעי להפגת לחץ. פעולות אלה מאפשרות ככל הנראה להסיט את תשומת הלב, ולו לרגע, ממה שגורם לנו להילחץ.
 

במאמר בכתב העת PLOS ONE דיווחו החוקרים כי פעולות התנהגות הזחה הופיעו אצל גברים פי שניים יותר מאשר אצל נשים. למה בעצם?
ובכן, ככל הנראה כי נשים מודעות יותר מגברים ל"עצמי הפומבי" שלהן, ומה שנתפס כהתנהגות לא יאה לליידי, פשוט לא יכול לעזור להן להירגע.


נשים "מוגנות" מפני אוטיזם

אוטיזם נפוץ יותר בקרב גברים מאשר נשים – ביחס של 4 ל-1. 

מחקר שהתפרסם לאחרונה ב-Proceedings of the National Academy of Sciences, מצא עדויות לכך שמשהו "משתיק" אוטיזם אצל נשים. למה? לא ברור עדיין.
האתגר כעת, אומרים החוקרים, הוא לשים את האצבע על הגורם הגנטי או הסביבתי שאחראי לפער בין בנים לבנות, בתקווה לרתום אותו לטיפול עתידי בתסמונת.

גם נשים חטפו בראש... (בתקופת האבן)

ממצאים, שפורסמו בכתב העת American Journal of Physical Anthropology, סותרים סברה קודמת כי אלימות בתקופת האבן הייתה בעיקר נחלתם של גברים.
מדינות סקנדינביה מובילות בראש במדדי השוויון בין גברים לנשים.
מסתבר שגם בתקופת האבן (3,900–1,700 לפני הספירה) אפשר היה למצוא שם סוג של שוויון.
במחקר שבדק את שרידיהם של 378 בני אדם באתרי קבורה בדנמרק ובשבדיה מצאו סימנים לפציעות ראש ב-9.4% מהגולגולות בשבדיה וב-16.9% מהגולגולות בדנמרק.
בעוד שאצל גברים נמצאו יותר פציעות שהחלימו, שיעור הפגיעות הקטלניות בשני המינים היה שווה.

גברים מכדור הארץ, נשים... גם



למרות האמור לעיל, ישנו גם מחקר  ב-Journal of Personality and Social Psychology, שטוען שכל העסק הזה של גבריות ונשיות הוא לא יותר מקשקוש.
החוקרים בדקו מחדש נתונים שנאספו ב-13 מחקרים שמצאו הבדלים משמעותיים בין גברים לנשים.
הם גילו כי בניגוד לתכונות פיזיות כמו גובה או היקף חזה, בכל הנוגע להתנהגות או למאפייני אישיות, אין הבדל של ממש.

החוקרים בדקו הופעה של תכונות שונות שנוטים לייחס למגדר  (אמפתיה לזולת, יכולת גבוהה במתמטיקה...).
 אצל 13,301 בני אדם שהשתתפו במחקרים, לא נמצאו שהתכונות המוגדרות מגדריות  מאפיינות יותר גברים או יותר נשים.  לטענת החוקרים האלו, מין, כקטגוריה מובחנת, לא תופס חזק כמו שנדמה לנו. 
ספרו את זה לבוס שלכן.

ונשים, זה הזמן להתעודד.
לפי משנתנו של הרבי מילובאוויטש, "לאחר אלפי שנות עליונות גברית, אנו עומדים עתה בתחילתה של תקופת הנשים, כאשר נשים יזכו בהכרה בחשיבותן האמיתית, והעולם כולו יכיר בהרמוניה שבין האיש לאשה"
לפי משנתו של הרבי - למדו מה פירוש הדבר להיות גבר או אשה, ועל האנרגיה הגברית והנשית. למדו לחיות בהתאם לפוטנציאל שלכם, ולאזן בין האנרגיות האלה כדי לנהל חיים יצרניים ומשמעותיים.
 ולבסוף, למדו להעריך ולכבד את המקביל הגברי או הנשי שלכם.
(אמן, כן יהי רצון)

מקורות

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה