26.8.2012

Houston, Tranquility Base here. The Eagle has landed

יש רגעים שבהם אתה יודע שהיית עד לאירוע היסטורי.

הייתי רק בת 7 ולצערי אינני זוכרת את הרגע (ככה זה כשכל 5 דקות יש אזעקה לרדת למקלטים - גרתי אז בבית שאן שאחרי מלחמת ששת הימים) בו הדהד בכל רשתות הרדיו קולו של ארמסטרונג:
" That's one small step for a man, one giant leap for mankind", זהו צעד קטן לאדם, קפיצה ענקית למין האנושי.


אתמול הלך לעולמו ניל ארמסטרונג, האדם הראשון שהנחי כף רגל על אדמת הירח ולמעשה על אדמה שאינה ע"פ כדור הארץ.

ניל אלדן אַרְמְסְטְרוֹנְג ( Neil Alden Armstrong;‏ 5 באוגוסט 1930 - 25 באוגוסט 2012) היה אסטרונאוט אמריקאי, טייס ניסוי ואחד מאנשי הצוות בנושאת מטוסים, שהתפרסם בזכות היותו האדם הראשון שהניח את כף רגלו על פני הירח.

בטיסתו הראשונה לחלל היה ניל ארמסטרונג טייס במשימת ג'מיני 8 ב-1966. משימה זו הייתה הראשונה שביצעה עגינה והתחברות לעצם אחר בחלל   בזמן שהייה במסלול סביב כדור הארץ והוא ביצע זאת יחד עם טייס המשנה דייוויד סקוט. במשימתו השנייה (והאחרונה) היה מפקד משימת אפולו 11, שנחתה על הירח ב-20 ביולי 1969.
ארמסטרונג היה הראשון שדרך על הירח ואמר את המשפט "זהו צעד קטן לאדם, צעד גדול לאנושות". יחד עם באז אולדרין חקרו את הירח במשך שעתיים וחצי בזמן שמייקל קולינס נמצא בחללית.
לפני היותו אסטרונאוט, שירת ארמסטרונג בנושאת מטוסים בצי האמריקני והשתתף במלחמת קוריאה. לאחר שירותו בחיל הים הפך ארמסטרונג לטייס ניסוי ב-NACA, קודמתה של נאס"א.
המשימה הראשונה של ארמסטרונג על פני הירח הייתה איסוף דגימת קרקע, אותה ביצע באמצעות יעה המחובר לידית אחיזה ארוכה. דגימה זו הושמה בכיס חליפתו, וכונתה דגימת חירום - במידה ויאלצו ארמסטרונג ואולדרין להמריא חזרה מהירח, תהא זו דגימה יחידה שיביאו עמם לכדור הארץ. ארמסטרונג ואולדרין הציבו על הירח סיסמוגרף, ומראה שנועדה להחזיר קרן לייזר הנורית מכדור הארץ על מנת לאפשר מדידות מדויקות של מרחק הירח מכדור הארץ. בנוסף בוצעה לכידה של חלקיקים שמקורם מן השמש, באמצעות רדיד אלומיניום שנחשף על פני הירח והוחזר לכדור הארץ.

לאחר הנחיתה על הירח נשמע ביוסטון המשפט שבנושא:
 Houston, Tranquility Base here. The Eagle has landed" ,יוסטון, כאן בסיס השלווה. העיט נחת.

אחר הנחיתה המוצלחת, התכוננו ארמסטרונג ואולדרין לצאת לפני הקרקע של הירח.
דלת החללית נפתחה וארמסטרונג ירד בסולם. ב-21 ביולי 1969 בשעה 2:56 בלילה, לפי שעון הזמן העולמי, הניח את כף רגלו השמאלית ולאחריה הימנית על הירח. אז הוא אמר את המשפט שייזכר לדורות:
זהו צעד קטן לאדם, צעד גדול לאנושות.

בין 1971 ל־1979 כיהן כפרופסור להנדסת תעופה וחלל באוניברסיטת סינסינטי.
מ־1980 כיהן בתפקידים בכירים במספר חברות אירוספייס, האחרונה שבהן בשנת 2000.

בין 1971 ל־1973 היה יושב ראש הוועדה המייעצת לנשיא ארצות הברית בנושא חיל השלום.

בין 1985 ל־1986 היה חבר בוועדה הלאומית לחלל, שמונתה על ידי נשיא ארצות הברית כדי להמליץ על תוכנית חלל לאומית למאה ה־21.
הוא היה גם סגן יו"ר "ועדת רוג'רס" - ועדת החקירה לבדיקת אסון הצ'לנג'ר.
כמחווה קטנה לאדם שהביא לעולם רגע של התפעמות טהורה, שוברת מחיצות, שמאחדת את האנושות כולה, ללא הבדל דת, גזע או מין, הנה פינה על תכשיטים בנושא הירח.







הירח הוא הלוויין הטבעי היחיד של כדור הארץ. הירח של כדור הארץ נקרא גם לבנה או סהר בעברית ולונה (Luna) במינוח המדעי, זאת כדי להבדילו מירחים של גורמי שמים אחרים.
קוטרו של הירח הוא 3,474 ק"מ, מעט יותר מרבע מזה של כדור הארץ. דמיון הגודל בין כדור הארץ והירח שלו הוא נדיר. הגוף הנוסף היחיד במערכת השמש שיש לו ירח בגודל דומה לגודלו שלו הוא כוכב הלכת הננסי פלוטו.
העובדה כי לכדור הארץ יש ירח בודד ושירח זה דומה בגודלו לכדור הארץ עצמו יוצרת בכדור הארץ תנאים ייחודיים, כמו יציבות יחסית של נטיית ציר הסיבוב של כדור הארץ ביחס למישור המילקה - דבר התורם ליציבות תזמון עונות השנה; ותופעת הגאות והשפל.
הירח מופיע באגדות ובסיפורים שונים במגוון רב של תרבויות, ולוחות שנה שונים מבוססים על מחזור הירח כגון לוח השנה המוסלמי ולוח השנה העברי, המבוסס על שילוב של מחזור הירח ומחזור השמש.




הירח הוא גרם השמיים הקרוב ביותר לכדור הארץ, והמרחק הממוצע בין מרכזו למרכז הארץ הוא כ-384,403 ק"מ, שהם פי 30 מקוטרו של כדור הארץ, בקירוב, ומשתנה בין כ-363 אלף ק"מ.
 זמן הטיסה אל הירח עומד על כ-65 שעות. המשיכה הכבידתית על פני הירח היא כשישית מזו שעל פני כדור הארץ ויש לכבידת הירח השפעה ניכרת על החיים על פני כדור הארץ.
הירח משלים מסלול סביב כדור הארץ מידי 27.3 יום, וההשתנות התקופתית בגאומטריה של המערכת ירח-ארץ-שמש אחראית לתמורות במופעי הירח, כשמשך הזמן בין מולד ירח אחד למשנהו הוא 29.5 יום  .
הכבידה וכוחות צנטריפוגליים הנוצרים על ידי סיבוב הירח וכדור הארץ סביב נקודת מרכז מסה, אחראים במידה רבה לתופעת הגאות והשפל בכדור הארץ.




העובדה כי לכדור הארץ יש ירח בודד ושירח זה דומה בגודלו לכדור הארץ עצמו יוצרת בכדור הארץ תנאי אקלים ייחודיים ביציבותם. העובדה שלכדור הארץ, בניגוד למרבית כוכבי הלכת, יש רק ירח אחד, מונעת מצב כאוטי שדומה לבעיה תלת או רב גופית בפיזיקה. העובדה שהירח גדול תורמת ליציבות יחסית של נטיית ציר הסיבוב של כדור הארץ ביחס למישור המילקה - דבר התורם ליציבות תזמון עונות השנה וכמו תופעת הגאות והשפל. אקלים יציב מקל על הישרדות אורגניזמים חיים.
ישנם סרטנאים היכולים לחוש את כבידת הירח ולהשתמש בה כסימן מקדים לגאות.
החזרת אור השמש בידי הירח משנה את תנאי התאורה בלילה והדבר מצריך בעלי חיים פעילי לילה להסתגל למגוון תנאי תאורה. בהשוואה לזמן הופעתו של ירח מלא, במולד הירח האור קלוש ביותר.
מעבר לזאת, גם בלילות בהם נגלה הירח, ישנן שעות שבהן הוא אינו נגלה יש לילות שבהם הירח נראה למשך שעות רבות ולילות שבהם הירח נראה למשך שעות מעטות. אור הירח עשוי להיות חשוב גם בתכנון מבצעי של חיל הרגלים ואנשי צבא מצוידים בלוח המורה על שעות הזריחה והשקיעה של הירח בכל לילה.




בכל רגע נתון (חוץ מזמן ליקוי ירח) לירח שני צדדים: "הצד המואר" שאור השמש מגיע אליו ו"הצד החשוך" שאליו לא מגיע אור השמש. בשל תנועת הירח סביב כדור הארץ שטחים אלה משתנים בכל רגע וחוזרים לנקודת ההתחלה בכל מחזור של סיבוב הירח סביב כדור הארץ (כ-29 ימים וחצי). כיוון שמכדור הארץ רואים כל הזמן את אותו "צד גלוי" של הירח, וצד זה מואר על ידי השמש באחוזים שונים בכל יום, אנו רואים בכל יום מופע אחר של הירח.  




המישורים הכהים שבהם ניתן להבחין על פני הירח אף בעין בלתי מזוינת נקראים ימות , וזאת מפני שהתוכנים הקדמונים האמינו שמישורים אלו מלאים מים. כמעט כל הימות הן למעשה מישורים גדולים של לבה בזלתית שנוצרה בהתפרצויות געשיות עתיקות יומין.
הלבה שהתפרצה זרמה לאזורים נמוכים שנוצרו בעקבות התנגשויות של מטאורים/שביטים, אגני פגיעה.
כמעט כל הימות נמצאות בצידו הקרוב של הירח, כאשר הימות הפזורות בצידו הרחוק של הירח מכסות 2% בלבד משטחו, לעומת 31% בצידו הקרוב של הירח. 





אזורים בהירים על פני הירח נקראים Terrae  או רמות, מאחר שהם גבוהים יותר ממרבית הימות. כמה רכסי הרים בולטים בצידו הקרוב של הירח שוכנים בסמוך לאגני פגיעה ענקיים.
על פני השטח של הירח ניתן להבחין בבירור במכתשי פגיעה. מכתשים אלו נוצרו כאשר אסטרואידים ושביטים התנגשו בפני השטח של הירח. בסך הכול קיימים על פני הירח למעלה מחצי מיליון מכתשים בקוטר של יותר מקילומטר. 





""אנחנו הולכים לירח כי זה בטבע של האדם לעמוד בפני אתגרים." - ניל ארמסטרונג 1930-2012

תגובה 1:

  1. איזו אמירה...the eagle has landed...לאמריקאי, יש כאן משפט עם עוצמה אדירה!
    מעבר לתכשיטים היפים שהעלית כאן, נהניתי מאוד לקרוא את הכתבה, החכמתי!

    השבמחק